امروزه پرورش هندوانه مکعبی و تولید آن با اشکال غیر متعارف، به عنوان میوه هایی خارق العاده و غیر طبیعی (odd fruit) مورد توجه کشاورزان و مصرف کنندگان می باشند. این شیوه تنها یک نوع ماجراجویی در حیطه کشاورزی محسوب نمی شود بلکه می توان از این طریق به برخی اهداف در جهت بهبود وضعیت بازاریابی و گسترش فروش محصول برای کسب حداکثر درآمد اقتصادی نائل آمد. تولیدات کشاورزی قادرند با برخورداری از برخی ویژگیها بر قدرت رقابتشان در بازارهای مصرف بیفزایند نظیر:
پرورش هندوانه مکعبی با توجه به تمایل بازار مصرف
پرورش هندوانه مکعبی و تولید براساس تمایل و تقاضای بازار مصرف به طوریکه مصرف کنندگان آنها را بپسندند و بر دیگر محصولات و کالاهای مشابه ترجیح دهند از مهم ترین عوامل موفقیت در جهان صرفاً تجاری امروز است. به طور کلی عوامل مؤثر بر ترجیح مواد غذایی جدید توسط مصرف کنندگان عبارتند از:
مراحل تولید هندوانه مکعبی
پرورش هندوانه مکعبی را می توان حتی در باغچه های خانگی انجام داد اما ایجاد تغییرات ظاهری در اشکال معمول آنها می تواند تنوع و شادی را در زندگی برانگیزاند به طوریکه مشاهده روند رشد و شکل گیریش درون چارچوب های گوناگون سبب سرور و رضایتمندی می شود. اغلب مردم و کشاورزان با مشاهده این اشکال از هندوانه ها بفکر می افتند که چگونه می توان اقدام به تولید آن کرد تا حیرت، هیجان و کنجکاوی وجودشان را اقناع کنند. آنها از تصور اینکه با برملا کردنش در مهمانی ها بر شادی و شعف مهمانان و حضار خواهند افزود، لذت می برند و بر خود می بالند. در حقیقت تولید این شکل از هندوانه یک هوس زود گذر نیست بلکه تکنیکی واقعی و عملی است اما دستیابی به اطلاعات لازم برای تولید اینگونه میوه ها نسبتاً دشوار است لذا تجربه و پافشاری در اینکار می تواند به دستاوردهای کافی و قابل اعتنا بینجامد.