شناسایی اهداف
شناسایی اهداف کلیدی پایداری برای کسب و کار و ترتیب بندی آنها براساس اولویت، گام دوم در ایجاد یک استراتژی جامع پایداری است.بعد از بیان مفصل چشم انداز پایداری، مرحله بعدی شناسایی یک فهرست اولویت بندی شده از اهداف پایداری است. یکی از راه های انجام این کار، بررسی دو حوزه است: حوزه هایی که دارای بالاترین نرخ ریسک پیرامون چشم انداز پایداری شما هستند و حوزه هایی که بیشترین توانایی را برای ایجاد تغییر دارید.
خطرات یا تأثیرات کسب و کار خود را شناسایی کنید
در چه مناطقی ارزش های اجتماعی و زیست محیطی شما بیشتر در معرض خطر هستند؟ بیشترین تأثیرات احتمالی شما در چه حوزه هایی است؟ در ضمن توجه داشته باشید که شناسایی هر خطری می تواند فرصتی برای بهبود عملکرد شما باشد.میزان خطر به تعدادی از فاکتورهای خاص محصولات تجاری و خدماتی، زنجیره تامین و مدل کسب و کارتان بستگی دارد. به نوع خاصی از برده داری اشاره دارد که در کارخانجات ریسندگی جنوب هند معمول است که شاید خطری برای زنجیره تامین تان به وجود آورد و یا به چشم انداز پایداری شما ارتباط پیدا کند.
با این حال بهتر است که شروع به کار در زمینه اهداف همه جانبه در یک سطح کلان صورت گیرد. از ابزارIndustry Hotspots در مجموعه ابزار نقشه راه پایداری که مرتبط با این قسمت است استفاده کنید تا با بیشتر مسائل اصلی صنعت مد در طول زنجیره تامین آشنا شوید.
قسمت اعظم افرادی که در صنعت مد کار می کنند، در قسمت تولید مواد اولیه (بالغ بر 350 میلیون نفر در کشت پنبه و خدمات مرتبط با آن فعالیت می کنند) یا تولید پوشاک (بیش از 60 میلیون نفر در تولید پوشاک کار می کنند که قسمت اعظم آنها زن هستند) مشغول به کار هستند. مسائل اجتماعی در این حوزه ها به خوبی تدوین شده اند، بنابراین اینها حوزه هایی هستند که بیشترین تأثیر را بر پایداری و مسائل مرتبط با آن دارند.
مهم ترین حوزه ها در زمینه تأثیرات زیست محیطی به مواردی مثل آلودگی، انتشار گاز دی اکسید کربن، مصرف انرژی، پسماندها و استفاده از آب بستگی دارد. برای کمک به شناسایی مهم ترین حوزه های زیست محیطی در معرض خطر به منظور انتخاب پارچه می توانید از دستورالعمل نحوه انتخاب پارچه دوستدار محیط زیست استفاده کنید.
به عقیده جوی زویلگر، بنیانگذار الی بردز، «تغییرات آب و هوایی مشکل نسل ماست و بخش خصوصی مسئول مبارزه با آن محسوب می شود». این شرکت در دورنمای اولیه خود خواهان تولید کفش های پشمی بود و متوجه شد که پشم مرینوس نیوزیلند یک منبع تجدیدپذیر پایدار برای آنهاست. حال این شرکت تصمیم گرفته است تا با تمرکز بر روی سایر مواد اولیه برای تولید کفش های ورزشی، بر روی راه حل هایی برای تبدیل هر یک از عناصر به یک عنصر تا حد ممکن پایدار سرمایه گذاری کند.
حوزه های نفوذ خود را شناسایی کنید
شرکت گپ عنوان کرده است که «ما بر روی مسائلی تمرکز می کنیم که بیشترین مجال را برای نفوذ و تأثیر داریم. مسائلی مثل پیشرفت مردم و جوامع انسانی، بهبود شرایط کار و پاسداشت آب».ابزار حوزه های تأثیر در مجموعه ابزار مربوطه می تواند به شما کمک کند تا حوزه هایی از فعالیت و زنجیره تامین خود را شناسایی نمایید که در نفوذ شما برای ایجاد تغییر مطابق با چشم اندازتان بیشترین تأثیر را خواهند داشت. عوامل زیادی در تعیین میزان تأثیرگذاری شما نقش دارند.
ممکن است یک شرکت کوچک از قدرت تجاری کمتری نسبت به یک شرکت بزرگ برخوردار باشد، اما به دلیل ماهیت روابط کاری با تامین کنندگان می تواند خود را در موقعیتی برتر ببیند. پایه گذاری یک رابطه مشارکتی شخصی بلند مدت، رمز یک رابطه قوی و مستحکم است.به همین ترتیب، افرادی که طی سالیان گذشته توانسته اند تا به عنوان کارمند خرده فروشان بزرگ، اعتماد تامین کنندگان را جلب کنند؛ ممکن است در صورت راه اندازی کسب و کار شخصی خود در موقعیتی قرار گیرند که بتوانند از این روابط متنفع شوند.
یکی دیگر از مولفه های تأثیر، دانش و تخصصی است که می توانید آن را وارد کار مشارکتی کنید. این دانش و تخصص می تواند مربوط به هر چیزی باشد که از شرکای تجاری شما پشتیبانی می کند و به استحکام کسب و کار آنها کمک می نماید. تمام این موارد می توانند شما را در موقعیت ایجاد تغییر قرار دهند.
در نهایت برندهای کوچک تر می توانند از طریق همکاری، مثلا اتحاد با کسب و کارهای دیگر در قالب انجمن های صنفی یا نهادهای صنعتی مانند ائتلاف پوشاک پایدار یا ابتکار عمل تجارت اخلاقی (Ethical Trading Initiative) و استفاده از وزن ترکیبی به عنوان نیرویی برای ایجاد انگیزه و حمایت از رویه های خوب تامین کنندگان، تأثیر خود را چند برابر کنند.
صرف نظر از اندازه کسب و کار خود، خاص باشید
ارزش ها / چشم انداز + خطرات + میزان تأثیر مهم تر از اهداف کلیدی اولویت بندی شده.چگونه این امر در راستای کمک به اولویت بندی اهداف عملیاتی می شود؟ بهتر است در این زمینه دو نمونه از کسب و کارهای شاغل در عرصه مد را در اندازه های بسیار متفاوت مورد بررسی قرار دهید.
مطالعه موردی 1- شرکت گپ (GAP Inc)
شرکت گپ، چشم انداز پایداری خود را به این صورت تعریف می کند: «راهبرد شرکت ما این است که تجارت می تواند و باید نیرویی برای همیشه باشد. آنچه انجام آن درست است (از پشتیبانی از رفتار منصفانه و گفتگو بین کارگران پوشاک و مدیریت کارخانه گرفته تا راه حل های مقابله با تغییرات آب و هوایی و آماده کردن محل کار جامعی که همگان از آن استقبال کنند) یک مزیت رقابتی محسوب می شود. کسب و کار ما زمانی موفق می شود که به همه فرصت پیشرفت داده شود».
این شرکت برای اطمینان از اینکه «استراتژی و گزارش دهی آن بر مهم ترین تأثیرات اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی فعلی و آینده این شرکت، افراد و جوامعی که با آنها در ارتباط هستند، متمرکز است»، خطرات و فرصت ها را مورد بررسی قرار داده است.این شرکت از طریق این روندها، 15 حوزه مورد علاقه اش مثل شفافیت، حقوق کارگران و رفاه آنها، درآمد، دستمزد و نابرابری، پاسداشت آب، مدیریت مواد شیمیایی، تامین مواد پایدار و مشکل زباله ها را شناسایی کرده است.
سپس با نگاهی به کارکردها و نقاط قوت کسب و کار خود، «بزرگ ترین فرصت هایی را که می توانست برای به حداکثر رساندن تأثیرش در نقش رهبر ظاهر شود» را در اولویت قرار داد و آنها را به شکل 5 حوزه اصلی متمرکز تدوین کرد. پیشرفت مردم و جوامع انسانی، بهبود شرایط کار در زنجیره تامین، پاسداشت آب، عملیاتی کردن بهره وری زیست محیطی و پایداری محصول این پنج حوزه بودند.
مطالعه موردی 2- مارا هافمن (Mara Hoffman)
طراحی به اسم مارا هافمن در سال 2000 میلادی، برندی را با نام خود تأسیس کرد. در سال 2015 و به دنبال آگاهی از مسائل پایداری در عرصه کسب و کار، سعی کرد در مورد سه بعدی شدن کسب و کارها اطلاعات کسب کند. چشم انداز برند او «طراحی و تولید لباس ها با دقت بیشتر، کاهش تأثیر و ایجاد آگاهی» است.
این برند به واسطه روند یادگیری درباره امکان تولید با مسئولیت پذیری بیشتر، تصمیم گرفته که بر روی سه حوزه اصلی تمرکز کند: انتخاب پارچه، مرحله تولید (موقعیت، ارتباط با مرحله پیشین و همچنین تمرکز بر تولید با استفاده از ظرفیت صنعتگران) و مرحله استفاده از محصولات.