برآورد هزینه لباس، پوشاک یا جامه در بازارپردازی پوشاک بسیار مهم است. بازارپردازان پوشاک این کار را در هنگام مذاکره با خریدار انجام می دهند. در هنگام برآورد هزینه پوشاک از اصطلاحاتی استفاده می شود که در این مقاله قصد داریم تا به آنها بپردازیم.
اصطلاحات برآورد هزینه پوشاک که در حرفه صادرات- واردات پوشاک مورد استفاده قرار می گیرند:
اصطلاحات مختلفی که در زمینه برآورد هزینه پوشاک مورد استفاده قرار می گیرند، عبارتند از:
در ادامه درباره تمامی موارد فوق بحث خواهیم کرد:
1- هزینه نخ
هزینه نخ در بحث برآورد هزینه پوشاک، موضوع مهمی است. برآورد دقیق هزینه نخ به کسب حداکثر سود از سفارش صادراتی پوشاک کمک می کند.
2- هزینه فرآیندی
هزینه فرآیندی به معنی کل هزینه مورد نیاز برای انجام فرآیندهای تولید لباس مثل برش، دوخت، پرداخت و غیره است. برآورد هزینه فرآیندی بستگی به فرآیندهای تولید یک لباس خاص دارد و از لباسی به لباس دیگر متفاوت است.
3- مذاکره خریدار
مذاکره یا معامله با خریدار در بخش پوشاک آماده اهمیت بسیار زیادی دارد. شما به عنوان یک بازارپرداز پوشاک باید در هنگام مذاکره با خریدار به تمامی مواردیکه در بحث هزینه گذاری پوشاک اهمیت دارند توجه داشته باشید و همه آنها را برای خریدار توضیح دهید. مطمئن باشید که خریدار به صورت خودکار یکی از گزینه های پیشنهادی شما را انتخاب می کند.
4- کیفیت
کیفیت مهم ترین جزء یک محصول پوشاکی است. اکنون خریداران پوشاک، مبالغ هنگفتی را در زمینه ارائه محصولات مختلف حاوی کیفیت مناسب سرمایه گذاری می کنند، چون می خواهند رضایت مشتریانشان را جلب نمایند.
5- کمیت
برآورد هزینه پوشاک به تعداد سفارش بستگی دارد.
6- CMT
CMT به معنی برش، ساخت و تزئین است. در این شرایط تولید کننده مظنه قیمتی را به خریدار پیشنهاد می دهد که هزینه تولید، تزئین و لوازم جانبی لباس را پوشش می دهد. در اینجا باقی مواد و لوازم مورد نیاز برای تولید پوشاک توسط خریدار برای تولید کننده فرستاده می شوند.
7- هزینه سربار
هزینه سربار به معنی هزینه اپراتوری هر تکه لباس خاص است. هزینه سربار نقش مهمی در برآورد هزینه پوشاک بازی می کند.
8- کمبود در روند کار
اگر در روند تولید پوشاک از فرآیندهای غیر ضروری اجتناب شود، این کار تأثیر بسیار زیادی در برآورد هزینه لباس خواهد داشت.
9- مشخصات مورد نظر خریدار در مورد یک محصول مشخص
مشخصات مورد نظر خریدار در مورد یک محصول خاص به معنی تعیین نحوه تولید، چاپ، گلدوزی، شستشو و غیره است. تمامی این موارد در برگه مشخصات فنی لباس توسط خریدار ذکر می شوند.
10- روند حمل کالا (دریایی یا هوایی)
حمل کالا ممکن است با استفاده از روش های دریایی یا هوایی انجام شود و این امری است که به نظر خریدار بستگی دارد. اما قطعاً شرایط حمل و نقل بر برآورد هزینه پوشاک تأثیر خواهد گذاشت.
11- ارز
نرخ ارز موضوع مهمی در بخش تولید پوشاک محسوب می شود.
12- FOB
FOB به معنی «تحویل کالا در عرشه کشتی» است. در این مورد صادر کننده مظنه قیمتی را به خریدار اعلام می کند که شامل تمامی هزینه ها تا زمان انتقال کالا به عرشه کشتی خارجی است. در اینجا مظنه قیمتی که صادر کننده اعلام می کند شامل این موارد است: هزینه پارچه، هزینه لوازم جانبی، CM (هزینه ساخت)، هزینه سربار، کمیسیون، کمیسیون C&F و هزینه حمل کالا از کارخانه تا بندر.
13- CIF
CIF به معنی «هزینه های کالا، بیمه و حمل و نقل» است. در این حالت صادر کننده مظنه قیمتی را به خریدار اعلام می کند که شامل هزینه FOB، هزینه بیمه و هزینه حمل و نقل است. در نتیجه هزینه CIF بالاتر از هزینه C&F است.
14- درصد کمیسیون دلال
اگر یک کارخانه تولید پوشاک، سفارش را از دفتر خرید یا نمایندگی خرید دریافت کرده باشد، باید مبلغ کمیسیون سفارش را به آنها پرداخت کند.
15- درصد سود کارخانه یا خانه (دفتر) خرید
بازارپرداز پوشاک باید در هنگام برآورد هزینه، سود کارخانه یا دفتر خرید را به سایر هزینه های کالا اضافه کند.
کلام پایانی
اگر این اصطلاحات را به دقت مطالعه کرده باشید، می توانید در مصاحبه ها به راحتی به سوالات زیر پاسخ دهید: