امروز درباره چهارمین انقلاب صنعتی صحبت می کنیم. پیش از این دنیا هرگز این همه احتمالات و تهدیدات بالقوه را در آن واحد به خود ندیده بود. بیایید ببینیم انقلاب صنعتی چهارم چیست و در آینده چه مزایایی خواهد داشت.در واقع، انقلاب صنعتی چهارم راهی برای توصیف نحوه حذف کردن مرزهای بین دنیای فیزیکی، دیجیتال و بیولوژیکی است. این انقلاب شبیه به پیشرفتی در زمینه های دیگر نظیر پیشرفت در هوش مصنوعی، رباتیک، اینترنت اشیا، مهندسی ژنتیک، چاپ سه بعدی، محاسبات کوانتومی و بسیاری از فن آوری های دیگر است.
در مورد سیستم GPS که برای چک کردن مکان نزدیک ترین راننده یا سریع ترین مسیر برای رسیدن به مقصد خود استفاده می کنید، دستیاران مجازی فعال صوت مانند سیری اپل، Google Assistant گوگل، توصیه های شخصی Netflix، و تشخیص چهره فیس بوک برای مشخص کردن شما در عکس یک دوست، فکر کنید. همه موارد به تمامی افرادی که در دنیای مدرن امروز زندگی می کنند مرتبط است.
نه تنها این ها! قابلیت ویرایش بلوک های سازنده زندگی به تازگی با استفاده از روش های توالی یابی ژن و تکنیک های مانند CRISPR با هزینه کم توسعه یافته است؛ هوش مصنوعی فرآیند و مهارت را در هر صنعت افزایش می دهد.فناوری نانو گام های بی سابقه ای در نحوه استفاده و تأثیرگذاری بر مغز ما، پیچیده ترین بخش بدن انسان به عنوان آخرین مرز زیست شناسی انسان، برداشته است؛ اتوماسیون نظم حمل و نقل قدیمی و تولید ایده های تولیدی را مختل کرده است.
قطعا شگفت زده خواهید شد که تحقیقات Oracle تخمین زده است که تا سال 2020، 10 میلیون اتومبیل شخصی در سرتاسر جهان وجود خواهند داشت!علاوه بر این، فن آوری هایی نظیر blockchain(مواد جامد) و مواد هوشمند در حال تعریف مجدد و محو کردن مرز بین دنیای دیجیتال و فیزیکی هستند. در نتیجه این طوفان کامل فن آوری ها، انقلاب صنعتی چهارم راه را برای تغییرات در روشی که ما زندگی می کنیم و تقریبا هر بخش تجاری را مختل می کند، ایجاد می کند. این ها همگی با سرعت بسیار سریعی در حال رخ دادن هستند.
به هر حال، شخصی پشت انقلاب صنعتی یا "buzzword"، که به 4IR یا صنعت چهارم شناخته می شود، وجود دارد. این مهندس آلمانی و اقتصاددان که امروز به عنوان یک انقلاب جدید نامگذاری شده، کسی جز کلاوس اسکواب بنیانگذار و مدیر اجرایی مجمع جهانی اقتصاد و نویسنده کتاب پیشگامانه به نام "انقلاب صنعتی چهارم" نیست.
در مقاله ای منتشر شده در سال 2016، اسکواب نوشت: انقلاب صنعتی چهارم پتانسیل افزایش سطح درآمد جهانی و بهبود کیفیت زندگی مردم در سراسر جهان را دارد.برای پیشگویی هایش، مقایسه ی او با شخصیت هاری سلدون در «بنیاد و امپراطوری»، یکی از بزرگ ترین آثار علمی اسحاق آسیموف، دور از ذهن نیست.
صنعت نساجی و دوره صنعتی چهارم، دو پدیده ای که همراه یکدیگرند؟
لباس به عنوان یک نیاز اساسی انسانی بعد از غذا در نظر گرفته می شود. نه تنها این، بلکه شکلی از خود نمایی، عزت نفس و حس تعلق است که مرتبط به افراد و گروه های اجتماعی مختلف است.از آنجا که این بخش نقش مهمی در انقلاب صنعتی ایفا می کند، دوره صنعتی چهارم به اصلاح نحوه تولید و استفاده از آن محدود می شود. از اینرو باید یک سیستم سریع، انعطاف پذیر و کارآمد به وجود آوریم.
کاربرد سنسورهای دیجیتال و برچسب های هوشمند در تولید، زنجیره تامین و تدارکات، قابلیت دید، انعطاف پذیری و کنترل جریان های محصول را ارائه خواهد کرد. دو مدل تولید را می توان در اینجا ذکر کرد:
طی تحقیقات انجام شده توسط SearchERP، کارخانه هوشمند، کارخانه ای است که شدیدا متکی بر تولید هوشمند می باشد. مفهوم کارخانه هوشمند به عنوان پیامد مهم انقلاب صنعتی در نظر گرفته می شود. با توجه به نظریه نشریه lupine، این شرکت سهام داران را در محیط مجازی و مشارکتی ادغام می کند، در حالی که کارخانه های کوچک مبتنی بر تقاضای تولید هستند.دوره صنعتی چهارم این مدل ها را تقویت خواهد کرد تا رشد کنند. برای ساده تر کردن همه چیز، فرآیندهای تولید الیاف و پارچه کنترل از راه دور با استفاده از کد QR و RFID صورت خواهد گرفت.
برش و دوخت، بزرگ ترین دغدغه های موجود در صنعت نساجی را به خود اختصاص داده اند. همچنین، بخش خیاطی مهم ترین بخش صنعت پوشاک آماده است. انواع مختلف عیب یا نقص در بخش خیاطی به وجود می آید که باید به منظور حفظ کیفیت مورد نیاز پوشاک کاهش یابد. در این حالت، هوش مصنوعی، سیستم های ترکیبی هوشمند، ربات ها و خطوط کاملا خودکار و هوشمند استفاده می شوند.
فن آوری معمولا در رشته های الیاف، نخ، پارچه و پوشاک در قالب مواد کاربردی قرار می گیرد که شامل پارچه های پزشکی و الکترونیکی نیز می شود.بر اساس نظریه Drupa، سه نسل از فن آوری های پوشیدنی وجود دارند. اولین نسل، جایی است که یک سنسور به صورت خارجی به لباس ها متصل می شود. به عنوان مثال، کت هوشمند گوگل و Levi یک نمونه عالی است. محصولات نسل دوم، سنسور را در پوشاک خود جای می دهند، محصولات پوشاک ورزشی Athos یک نمونه خوب است. در نسل سوم، لباس حسگر است. در اینجا، فن آوری و پارچه ها با هم ادغام می شوند.
نظریه دکتر ناضمول کریم، دارای مدرک فوق دکترا در تغییرات گرافن از دانشگاه منچستر، در مورد «تکنولوژی گرافن برای سنسورهای فناوری پوشیدنی نساجی با تکنیک رنگرزی فوق العاده مقیاس پذیر » نمونه ای عالی از فناوری پیشرفت تکنولوژی پوشیدنی است.برای تجربه خرید، اینترنت، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، کسب وکار را از اساس تعریف می کنند. اسکن سه بعدی به مصرف کنندگان فرصت اسکن کردن، ساخت یک مدل 3 بعدی و شروع سفارش لباس را می دهد.