شرح وظایف کنترل کیفیت
مهم ترین مسئولیت های مدیر کنترل کیفیت در زیر آمده است:
- درک خط مشی کیفیت و همسو نمودن فعالیت های واحد در رابطه با آنها
- تدوین اهداف واحد کنترل کیفیت و پیشنهاد آن به مدیریت ارشد
- تلاش در جهت تحقق اهداف و برنامه های کیفیت و گزارش دهی به مدیریت ارشد
- همکاری در شناسایی ریسک ها و فرصت های فرآیندهای سازمان و تلاش در جهت کنترل آنها
- مستندسازی سیستم مدیریت و محصول نظیر تدوین فرم های کنترل کیفیت، دستورالعلمها و روش های اجرایی مرتبط
- همکاری در اجرای فرآیندهای مرتبط با کنترل کیفیت
- همکاری با واحد فنی و مهندسی در تدوین طرح کیفیت محصول یا خدمات شامل اطلاعات خرید محصول، مشخصه های کنترلی محصول، روش های آزمون و بازرسی، طرح بسته بندی و…
- همکاری با واحد طراحی در تدوین اسناد طراحی برای محصولات جدید
- نظارت بر انجام بازرسی های ورودی- نهایی - حین تولید توسط بازرسین.
- تهیه گزارش از وضعیت کنترل کیفی محصولات و خدمات و ارائه به مدیریت ارشد
- تحلیل گزارش ها و داده های مرتبط باکیفیت محصولات و خدمات و تصمیم گیری جهت بهبود وضعیت.
- درخواست اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه جهت حذف عدم انطباقهای بالفعل و بالقوه
- نظارت بر شناسایی و ردیابی محصول و نحوه اجرای آن.
- تأیید فرم های کنترل کیفیت پس از انجام کنترلهای لازم.
- کنترل محصول نامنطبق شامل تعیین تکلیف اقلام نامنطبق ورودی، محصول نیمه ساخته و محصول نهایی نامنطبق.
- حضور در جلسات بازنگری مدیریت و طرح مسائل مربوط به واحد کنترل کیفیت.
- تهیه لیست تجهیزات اندازه گیری و آزمون
- تهیه برنامه بازدید و کالیبراسیون تجهیزات پایش و اندازه گیری
- هماهنگی جهت ارسال تجهیزات کالیبراسیون جهت کالیبره نمودن و مذاکره با طرفین برون سازمانی مربوطه.
- نظارت بر نتایج کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری
- نظارت بر فعالیت های کنترل کیفیت خط تولید
- حصول اطمینان از انطباق فرآیندهای تولید و ساخت با الزامات و مقرراتی قانونی.
- انجام سایر وظایف محوله از سوی مدیر عامل
- اختیارات مدیر کنترل کیفیت:
- توقف خط تولید در صورت مشاهده محصول نامنطبق
فرآیند کنترل کیفیت شامل موارد ذیل می باشد:
- برگه کنترل کیفیت QC Plan
- دستورالعمل های مربوط به بازرسی
- فرآیند هماهنگی بین بخش QC و QA با سایر بخش ها
- اسناد کنترلی به منظور ضمیمه در پرونده نهایی پروژه
- فرم های مربوط همچون گزارش بازرسی، فرم اجاره نامه، فرم تاٌییدیه
- موارد بازرسی بنا به مشخصات فنی کار
- خرید مصالح
- تاٌییدیه عملکرد ماشین آلات
- روش های تضمین کیفیت
- شرح فعالیت های مدیریت کیفیت و بهره وری
- تدوین شاخص های کیفیت و بهره وری
- تحلیل عملکرد فرآیندها و واحدهای سازمانی برپایه ی شاخص های بهره وری
- تحلیل عملکرد فرآیندها و واحدهای سازمانی بر پایه ی شاخص های کیفیت
- ارائه ی طرح ها و تعریف پروژه های بهبود بهره وری و ارتقای کیفیت و انجام آن ها
- تدوین استانداردهای کیفیت و بهره وری و پیاده سازی آن ها
- ممیزی کیفیت و بهره وری در سازمان