اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

موتور پمپ

چرا موتور پمپ های بزرگ را دیزلی می سازند؟

این پرسش جالبی است که پاسخ گفتن به آن چندان ساده نیست زیرا یافتن دلایل مطلقی برای آن تا حد زیادی سخت است. پیش از ورود به پروسه پاسخگویی و بررسی اما لازم است تا این نکته را ذکر کنیم که موارد طرح شده در این یادداشت ابداً مطلق و قطعی نیستند. علت این امر ناشی از کمبود شناخت یا فقدان دانش نیست بلکه تولیدکنندگان مختلف ممکن است به علل مختلفی موتور پمپ دیزلی را برای مصارف سنگین و بزرگ انتخاب می کنند.

نگاهی ریشه ای به این پرسش فارغ از فقط موتور پمپ ها

دقت کنید که ما قصد داریم تا پیش از بررسی این موضوع در مورد موتور پمپ ها، با نگاهی ریشه ای تر با این پرسش شروع کنیم که موتورهای دیزل چه مزایا و ویژگی هایی دارند؟ با پاسخ به این پرسش می توان با سهولت بیشتری به پرسش اصلی متن پاسخ دهیم:

موتورهای دیزلی شدیداً کارآمد بوده و بهره وری آن ها به طرز شگفت انگیزی بالاست. این موتورها با توجه به ساختار و سوختی مصرفی که دارند، بیش از موتورهای بنزینی بهره وری داشته و این شاید اصلی ترین برترین این نوع موتورها نسبت به سایرین است.

موتورهای دیزلی بادوام هستند. دو عامل وجود نسبت تراکم بیشتر و حرارت بیشتر در هنگام کار باعث شده تا در ساخت این نوع موتورها از مواد اولیه بهتری استفاده شده و در طراحی نیز تلاش می شود تا ضخامت و قطر بلوک ها در حد بالایی در نظر گرفته شود. این باعث شده تا این موتورها نسبت به رقیب اصلی خود دوام بیشتری داشته و تبعاً طول عمر بیشتری نیز داشته باشند.

گشتاور بیشتر یک دستاورد مهم برای موتورهای دیزلی است. از آنجا که این نوع موتورها در قیاس با مدل های بنزینی، انرژی بیشتری تولید می کنند، گشتاور آن ها نیز در شرایط برابر بیشتر است. هر چند با موتورهای دیزل نمی توان به سرعت بالایی دست یافت اما امکان ایجاد گشتاور بالا و قدرت بیشتر فراهم است.

ارزان بودن سوخت مصرفی یک برتری مهم برای موتور دیزلی است. با توجه به قیمت مصوب بنزین و گازوئیل متوجه خواهید شد که سوخت گازوئیل انتخاب به مراتب بهتری است که در کنار قیمت کمتر، با حجم کمتری نیز توان تولید همان میزان قدرتی که نیاز است را دارد.

حال با وجود اطلاع از نقاط قوت موتور دیزل بهتر می توان پاسخ به پرسش چرا موتور پمپ های بزرگ را دیزلی می سازند را بررسی کرد. اما پیش از بررسی موردی یک نکته جالب وجود دارد که ممکن است به آن توجه نکرده باشید. با دقت در این نکته متوجه صحت علل مطرح شده خواهید شد.

چرا کامیون ها و تریلی ها موتور دیزلی دارند؟

قطعاً پس از مواجهه با صورت این سؤال خودتان نیز متوجه شده اید که هدف ما از طرح آن چیست. حتی با رجوع به تولیدات صنعت خودروسازی نیز متوجه خواهید شد که اصولاً موتورهای دیزل برای کارهای سنگین و نیازمند قدرت بالا طراحی شده اند. پس اینکه موتور پمپ های بزرگ از این نوع موتور استفاده می کنند اصلاً مسئله اتفاقی نیست و تجربه طولانی در عرصه تولیدات خودروسازی نیز در این مورد دلایل محکمی دارد.

موتور پمپ های بزرگ به قدرت بالایی نیاز دارند

نیاز داشتن به قدرت بالا مؤید چند نکته است. اول آنکه این یعنی شما در این نوع از موتور پمپ ها به بهره وری بسیار زیادی نیاز دارید زیرا با توجه به برخی از محدودیت های طراحی از نظر حجم موتور، باید از کمترین میزان حجم موتور و مصرف سوخت، بیشتری حد انرژی را دریافت کنید و این در موتور دیزل ممکن است.

موتور پمپ های بزرگ نیاز دارند تا این قدرت بالا را از کمترین حد سوخت که باید گازوئیل باشد و کمترین حد حجم موتور که موتور دیزلی است، دریافت کنند. این یک علت قوی و غیرقابل چشم پوشی در استفاده از موتور پمپ دیزلی در مصارف سنگین است. البته این فقط بخشی از موضوع است.

در موتور پمپ های بزرگ موضوع دیگری که بسیار حائز اهمیت است، نیاز به گشتاور بالاست؛ این همان چیزی است که موتور دیزلی به عنوان نقطه قوت خود مطرح کرده است. نیاز به گشتاور بالا در موتور پمپ های بزرگ به طور ناخواسته ما را به سمت موتور پمپ دیزلی راهنمایی می کند.

موتور پمپ های بزرگ باید مقاومت بیشتری داشته باشند

بدیهی است که در مواجهه با نیروی کار بیشتر، موتور پمپ باید آمادگی بیشتری برای تحمل فشار و پذیرش سختی داشته باشد. داین امکان در موتور پمپ دیزلی فراهم است. با رجوع به علل برتری موتورهای دیزل متوجه خواهید شد که به علل مختلفی که قبل تر ذکر شده، این نوع موتورها دارای مقاومت بیشتری هستند و با وجود طراحی برای شرایط سخت تر و دمای بیشتر، توان ارائه عملکرد بهتری زیر فشار مضاعف را دارند.فراموش نکنید که یک موتور پمپ بزرگ برای پمپاژ آب در شرایط سخت تری به کار گرفته می شود و این طبیعی است که فشار بیشتری به آن وارد شود.

تأمین سوخت ارزان مبحثی کلیدی است

بی شک انجام امور سنگین و سخت تر، نیازمند مصرف سوخت بیشتری هم بوده و این غیرقابل انکار است که تأمین سوخت بنزین در مقیاس وسیع، بسیار هزینه زا است. اگر شما در ماه برای استفاده موتور پمپ سنگین خود به 500 لیتر بنزین نیاز داشته باشید، این یعنی با نرخ آزاد بنزین باید 1 میلیون و 500 هزار تومن هزینه کنید اما در برابر همین میزان از انرژی را ممکن است با 100 لیتر گازوئیل تأمین کنید و این در حالی است که قیمت تمام شده آن تنها 30 هزار تومان خواهد بود!

این تفاوت قیمت همانطور که در مثال فرضی ما دیدید بسیار فاحش و محسوس است به طرزی که قابل چشم پوشی نیست.دقت داشته باشید که اعدادی که برای مصرف ماهیانه مطرح شده است فرضی هستند اما قیمت بنزین آزاد، لیتری 3 هزار تومان و گازوئیل آزاد لیتری 300 تومان، مطابق با واقعیت تعریف شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>