اره درخت بر بنزینی؛ چرخش در خدمت برش
اره درخت بر بنزینی یکی از ابزار بسیار مهم و پیشرفته ای است که شاید تصویر آن با مرگ درختان یا جنگل ها با سرعتی سرسام آور گره خورده باشد اما فراموش نکنید که این وسیله برخلاف تصوری که عامه دارند، یک وسیله مفید در امور باغبانی و حفظ سلامت بافت گیاهی است.
به همان میزان که حفظ درختان سالم و سلامت هدف اصلی و اساسی یک باغبان یا حافظ محیط زیست است، حذف و بریدن درختان خشک و مریض نیز، مسئله ای است که در صورت عمل نکردن به آن، سلامت باغ یا بافت گیاهی تهدید خواهد شد.
موضوعی که معمولاً عامه مردم تصور درستی از آن ندارند، نحوه کار کردن با اره درخت بر بنزینی است. بسیاری از افراد چنین برداشتی دارند که کار با این وسیله چندان پیچیده نبوده و بریدن کار سختی نیست اما افراد حرفه ای و آشنا با فرآیند کار با اره درخت بر بنزینی به خوبی می دانند که شناخت دقیق ساختار اره درخت بر بنزینی و روش های اصولی کار با آن بسیار مهم است.
اهمیت بالای این موضوع دلیلی شد تا در یادداشتی جامع تا سر حد توان، تمام مسائل و موضوعات مهمی که در مورد اره درخت بر بنزینی باید بدانید را بررسی کنیم. در این یادداشت ما گام به گام پیشرفته و در هر گام یکی از ابعاد و مسائل مهم حول کار کردن با اره درخت بر بنزینی و ساختار خود وسیله را تشریح خواهیم کرد.
یک اره درخت بر بنزینی وسیله ای مکانیکی و قابل حمل است که با کمک دندانه هایی فلزی که در اتصال به یک زنجیر فلزی هستند، امکان برش دارد. از این وسیله در فعالیت های متنوعی از جمله قطع درختان، هرس شاخه ها، برش درختان جهت سهولت در باربری و حذف درختان مریض و خطرساز برای محیط استفاده خواهد شد.در استفاده از اره درخت بر بنزینی، رعایت برخی نکات ایمنی و فنی الزامی است که در ادامه متوجه این نکات خواهید شد.
تاریخچه اره درخت بر بنزینی
آنچه که امروزه ما به عنوان یک اره درخت بر بنزینی می شناسیم، اولین بار توسط ساموئل جی.بنس اهل سان فرانسیسکو در سال 1905 طراحی و به کار گرفته شد. هدف اصلی او از طراحی و تولید چنین وسیله ای، تسریع و تسهیل برش درختان غول پیکر "رِد وود" بود.هر چند اره درخت بری که او ساخت عملاً قابل حمل نبوده و دارای محفظه داخلی تأمین انرژی نبود. اولین اره درخت بر بنزینی به معنی واقعی کلمه، در سال 1918 توسط جیمز شند کانادایی طراحی شد.
پس از اینکه او در سال 1930 امتیاز استفاده از اختراع خود را به به کمپانی آلمانی فستو داد، ، این وسیله فرصت تولید در مقیاس وسیع صنعتی را یافت. از آن زمان تابحال هر چند این وسیله مراحل زیادی را برای پیشرفت و توسعه پشت سر گذاشته است اما ایده اصلی و فلسفه فنی آن ثابت مانده است.
اجزا و ساختار یک اره درخت بر بنزینی
اره درخت بر بنزینی مانند هر وسیله مکانیکی کاربردی دیگری، بر اساس یک طرح و برنامه خاص عمل کرده و برای به ثمر نشستن این طرح و برنامه خاص نیازمند همگرایی و همکاری اجزا و قطعات مختلفی است. در ادامه نگاهی به این اجزا و قطعات خواهیم داشت:
موتور اره درخت بر بنزینی: هر چند اره درخت بر دارای انواع مختلفی است و برخی از آن ها برای تأمین قوای محرکه از برق و موتور الکتریکی استفاده می شود اما در اره درخت بر بنزینی معمولاً یک موتور بنزینی دو زمانه وسیله تولید قدرت را بر عهده دارد. در اغلب مدل ها ساختار موتور بنزینی به کار رفته در کنار دوزمانه بودن، تک سیلندری بوده و آن سیلندر بین 30 تا 120 سانتی متر مربع حجم دارد. آنچه که میزان قدرت و توان خروجی این موتور را در اره درخت بر بنزینی کنترل می کند، یک کاربراتور سنتی یا یک کاربراتور تنظیم پذیر برقی است.
در مدل سنتی، وسیله نیازمند دقت بیشتری از سوی کاربر است اما در مدل برقی عملاً تمام توجهات لازم جهت تنظیم میزان سوخت ورودی به موتور توسط خود کاربراتور انجام می شود. فراموش نکنید که اره درخت بر بنزینی یک وسیله شدیداً پر تحرک بوده و به خاطر نحوه طراحی که دارد، در تمام جهات و با تمام زاویه ها استفاده خواهد شد. این درصورتی است که تغییر راستا و برعکس شدن یک موتور در صورت نبود کنترل دقیق کاربراتور باعث خفه شدن ناگهانی یا در برخی موارد حتی انفجار و آتش سوزی خواهد شد. قطعه ای که با کنترل کامل بر این مسئله سلامت وسیله را قطعیت می بخشد، کاربراتور است.
مکانیسم تحرک اره درخت بر بنزینی: مکانیسم تحرک یا همان رانش اره درخت بر بنزینی مبتنی بر دو بخش اصلی است: کلاچ گریز از مرکز و چرخ-زنجیر. کلاچ گریز از مرکز، همزمان با افزایش سرعت، با نیروی گریز از مرکز افزایش سطح داده و در اصطلاح درگیر و حرکت موتور را به چرخ منتقل می کند؛ مقصود از چرخ همان بخشی از چرخ-زنجیز است که با حرکت آن، زنجیر متصل نیز به حرکت در می آید.
نحوه چرخش و حرکت زنجیر، کاملاً به نحوه عمل ترکیب پدال، چرخدنده و زنجیر دوچرخه شباهت دارد. سطح این زنجیر، با برجستگی های فلزی و کوچکی پر شده است که پس از هر بار برخورد با درخت، یا هر سطح نزدیک به آن، پارگی و برشی در سطح مد نظر ایجاد می کند.
صفحه راهنما: صفحه راهنمای همان بخشی از اره درخت بر بنزینی است که زنجیر بران اره، دور آن چرخش می کند. اگر از زیر یا بالا به اره درخت بر بنزینی نگاه کنید، صفحه راهنما همان بخش تیغه مانندی است که همانند تیغه شمشیر در بخش جلویی اره قرار دارد.
در کنار بخش های نام برده، بخش های دیگری نیز در یک اره درخت بر بنزینی وجود داشته و کاربردی هستند اما اصلی ترین بخش ها در تحرک یک اره، بخش های نامبرده هستند. در یادداشت هایی مجزا به بخش ها، اهرم ها و نشانگرهای اره درخت بر بنزینی پرداخته و تلاش می کنیم تا حد توان جز به جز آن ها را بررسی کنیم. البته در ادامه، پیش از اتمام تشریح نحوه عملکرد، با مرور یک نکته مهم با ماه همراه باشید.
کلاچ گریز از مرکز چه وظیفه ای در اره درخت بر بنزینی دارد؟
ممکن است فکر کنید که با مطالعه بخش پیشین، پاسخ این پرسش را پیدا می کنید اما هدف ما از طرح این پرسش پرداختن دقیق به این قطعه بسیار هوشمندانه و کلیدی در اره درخت بر بنزینی است. اساساً کلاچ گریز از مرکز سه وظیفه و عملکرد در طول عملکرد اره درخت بر بنزینی دارد:
هنگامی که موتور در اصطلاح در حالت خلاصی بوده و دور موتور آن حداکثر 2500 تا 2700 دور در دقیقه است، متوجه خواهید شد که دندانه ها و زنجیر اره حرکت نمی کنند. این پدیده ناشی از بکارگیری کلاچ گریز از مرکز است. تا هنگامی شما به موتور اره درخت بر بنزینی در اصطلاح گاز نداده و دور موتور آن را بالا نبرید، کلاچ اجازه درگیر شدن زنجیر و موتور را نداده و زنجیر در حالت خلاصی، متوقف می ماند. تصور کنید که بدون کلاچ، چرخیدن یا نچرخیدن زنجیر در کنترل شما نبود و به محض روشن کردن تا لحظه خاموش کردن، زنجیر بدون فرمان شما در حال چرخش بود. یکی از نتایج این موضوع خطر بالا کار با آن می توانست باشد.
در صورتی که به هر علتی، زنجیر اره درخت بر بنزینی در تنه درخت یا هر سطحی گیر کند، کلاچ ارتباط بین موتور و چرخ-زنجیر را قطع می کند. این نکته بسیار اهمیت دارد زیرا در صورت اشتباه اپراتور و گیر کردن زنجیر در سطحی فرضی، مانند یک تنه درخت قطور، ادامه چرخش چرخ-زنجیر می تواند مشکل زا بوده و نه تنها باعث آسیب به اپراتور شود، کل چرخدنده ها و سیستم اره را نابود کرده و بشکند. پس در این شرایط هم سلامت کاربر و هم سلامت موتور و سایر قطعات اره در گرو عملکرد کلاچ است.
نه تنها در شرایط گفته شده در مورد پیشین، کلاچ کمک می کند تا کاربر از لگد اره درخت بر بنزینی در امان باشد. در این حالت که در لحظه تماس زنجیر با درخت رخ می دهد، به علت تازه درگیر شدن، از نظر فیزیکی، وسیله لگد می زند. در این شرایط اگر کلاچ نیرو را قطع نکند، لگد شدیدتر بوده و ممکن است هم به خود وسیله و هم کاربر صدمه وارد شود. کلاچ با قطع لحظه ای نیروی خروجی از موتور و ریکاوری کم کم میزان آن، لگد دستگاه با تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.
عوامل مؤثر در قیمت اره درخت بر
قیمت اره درخت بر مانند هر وسیله مکانیکی دیگری، تابع عوامل مختلفی است؛ از میزان حجم موتور، برند آن تا خود سایز و مدل، بر قیمت اره درخت بر مؤثر هستند. به همین علت بیان فاکتور دقیقی برای تعیین قیمت اره درخت بر ممکن نیست.
در نظر داشته باشید که به طور مثال حتی در توانایی برابر و سایز برابر نیز، قیمت برخی برندهای اروپایی مانند هسکوارنا بیش از رقبا است. البته این بدان معنی نیست که این گران تر بودن بی دلیل است. باید دقت داشت که برخی برندها اساساً از متریال و مهندسی برتری در تولید محصول استفاده می کنند و این باعث افزایش قیمت اره درخت بر خواهد شد. پس اگر خواهان استفاده از کیفیت برتری هستید، پرداخت مبالغ بیشتر، یک الزام است.
ممکن است چنین برداشت کنید که خرید مدل های ارزان قیمت، کار اقتصادی تری است اما در بلندمدت عکس این موضوع ثابت می شود زیرا محصول ارزان تر، پول کمتری نیاز دارد اما طول عمر آن شدیداً کوتاه تر است و این به شما از نظر مالی ضرر می رساند.