اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پمپ هیدرولیک

پمپ های جابه جایی مثبت در صنایع مختلف استفاده می شوند. این پمپ ها در اکثر مدارهای هیدرولیکی یافت می شوند و به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شوند. پمپ های روتاری (دورانی) و پمپ های پیستونی رفت و برگشتی. در این مقاله قصد داریم به بحث ویژگی ها، نحوه عملکرد و عیوب احتمالی دسته اول این پمپ ها یعنی پمپ های دورانی بپردازیم. این دسته از پمپ ها به طور کلی دارای ساختار ساده و قیمتی ارزان می باشند.

ویژگی های پمپ های روتاری

از انواع پمپ های دورانی در هیدرولیک، پمپ دنده خارجی را به علت رایج بودن استفاده از آن مورد بررسی قرار می دهیم البته از انواع پمپ های دنده ای، پمپ دنده داخلی هم وجود دارد که راندمان بالاتری نسبت به پمپ دنده خارجی دارد اما قیمت آن بالاتر بوده و همچنین داری اجزای حساس و پیچیده تری نسبت به پمپ دنده خارجی است. همچنین این نکته را باید خاطر نشان کرد که در صورتی که به دبی و فشار قابل تحمل بالاتری نیاز داشته باشیم و صدای پایین تر پمپ هم ملاک باشد، پمپ دنده داخلی یک جایگزین مناسب است.

برای اینکه پمپ های جابه جایی مثبت بیشترین راندمان را داشته باشند، توصیه می شود از این پمپ ها در فشار کاری کم استفاده شود. این نکته در سر و صدای تولیدی پمپ هم حائز اهمیت است زیرا پمپ های دورانی (روتاری) در فشارهای بالاتر صدای بیشتری هم تولید می کنند.

طرز کار پمپ هیدرولیک دنده ای

در پمپ دنده اییک شفت محرک و یک شفت متحرک وجود دارد که با چرخش شفت محرک، شفت متحرک خلاف جهت محرک دوران می کند. در این هنگام فشار در فضای بین دو دندانه کاهش یافته و خلا به وجود می آید. این خلا باعث می شود روغن از مخزن مکیده شده و از پورت ورودی وارد محفظه پمپ شده و به صورت شعاعی و از دور دندانه ها عبور کرده تا در نهایت به پورت خروجی رسیده و تحویل سیستم هیدرولیک گردد.

عیب یابی پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک قلب سیستم شما است و شما باید بدانید که چه عیوبی ممکن است برای سیستم و پمپ شما پیش بیاید، چه مواردی را باید چک و بررسی کنید و راه حل چیست. در ادامه تعدادی از رایج ترین عیوب ممکن در پمپ های هیدرولیک و مواردی که نیاز به چک و بازرسی دارد بیان خواهد شد.

وجود هوا در مدار و تشکیل کف در مخزن روغن

  • ممکن است سطح روغن مخزن پایین آمده باشد و لوله مکش به اندازه کافی در روغن غوطه ور نباشد و به طور همزمان روغن و هوا را ساکشن کند.
  • حباب یا ترک در لوله ورودی پمپ/خراب شدن و از بین رفتن آب بند ها که در این صورت اجازه ورود هوا به دستگاه را می دهد.

پمپ هیچ دبی خروجی ندارد

  • پمپ به محرک خود وصل نیست
  • جهت دوران شفت پمپ اشتباه است (جهت دوران پمپ و موتور یکی نیست)
  • فیلتر مکش مسدود شده است
  • سطح روغن کم است
  • ویسکوزیته روغن بالاست
  • شفت پمپ یا کوپلینگ پمپ شکسته شده

پمپ فشار مورد نیاز را تامین نمی کند

  • پمپ دبی ندارد
  • فشارشکن سیستم به درستی تنظیم نشده است
  • فشارشکن خراب شده است (پاپت آن باز می ماند و روغن نشت می کند)
  • پمپ دچار فرسایش شده است

پمپ و موتور سروصدای بالایی ایجاد می کند

  • وجود هوا در مدار
  • ویسکوزیته بالای روغن (که باعث پدیده کاویتاسیون در قسمت مکش می شود)
  • ساییدگی در کوپلینگ بین موتور و پمپ
  • پمپ و الکتروموتور دچار فرسودگی شده است

پمپ و روغن داغ بیش از حد داغ می کند

  • پمپ فرسوده شده است و دچار نشتی داخلی است
  • پمپ در فشار بالاتری نسبت به فشار تنظیمی رلیف ولو کار می کند (به علت نشتی داخلی رلیف ولو)
  • خنک کاری نامناسب روغن
  • کافی نبودن ظرفیت حرارتی سیستم جهت تبادل حرارت (حتماً در سیستک خنک کن نصب کنید)
  • ویسکوزیته بالای روغن

نشت روغن از آب بندها

  • کثیف بودن روغن (وجود ذرات ساینده در روغن)
  • فشار کاری بالا
  • تراز نبودن کوپلینگ بین پمپ و موتور و خرابی آن

بار بیش از حد روی موتور توسط پمپ

  • سرعت بیش از حد استاندارد
  • فشار بیش از اندازه مدار
  • گرفتگی لوله های خروجی پمپ
  • الکتروموتور انتخابی متناسب با فشارکاری و دبی مورد نیاز نمی باشد

فشار و دبی نامنظم

  • فلوکنترل (شیر کنترل دبی) سیستم به درستی تنظیم نشده است
  • نفوذ هوا در مدار
  • خالی بودن آکومولاتورها
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>