صادرات ایران به قزاقستان:
براساس آخرین اطلاعات گمرکی، قزاقستان، سومین شریک صادراتی ایران بین کشورهای آسیای مرکزی پس از ترکمنستان و تاجیکستان بوده و هجدهمین کشور وارد کننده کالا از ایران در جهان محسوب شده است.
در بین گمرکات ایران، بیشترین حجم صادرات کالا به قزاقستان از گمرک امیرآباد انجام می شود، البته از طریق گمرک های منطقه آزاد بندر انزلی، مشهد، رفسنجان صادرات صورت می گیرد.
از دلایل توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران با این کشور می توان به این موارد از جمله، چون قزاقستان درمنطقه آسیای مرکزی واقع شده و یکی از بازارهای هدف صادراتی ایران درمنطقه می باشد و داشتن مرز مشترک با روسیه و چین، قزاقستان عضو سازمان ( همکاری های شانگ های، کشورهای مشترک المنافع، اتحادیه گمرکی روسیه- بلاروس- قزاقستان) و سایر سازمان های اقتصادی منطقه ای و بین المللی و عضو سازمان تجارت جهانی (WTO) می باشد و نیز راه داشتن قزاقستان به دریای خزر و توسعه صادرات غیرنفتی اشاره کرد.
صادرات ایران به قزاقستان:
کالاهای عمده صادراتى ایران به قزاقستان شامل محصولات مواد غذایی، کاکائو، شیرینی، میوه، مرکبات، انگور، گردو، منسوجات، لباس، کفش، چوب و اشیاء چوبی، پتو، ملحفه و رومیزی، فرآورده هاى گوشت و ماهی، خرما، مبلمان، لوازم آرایشى و بهداشتی، دستگاه و ماشین هاى برقی، محصولات سرامیکی، چرم، اجاق گاز خانگى و فرآورده هاى خوراکى بسیاری می شود.
طبق آمار صادرات و واردات، صادرات ایران به قزاقستان بیشتر به لباس، فرآورده هاى گوشتی، لوازم خانگى، مواد غذایی و آرایشى و بهداشتى تعلق دارد و می توان با این برداشت، اولویت عمده و نیازمندى بازار قزاقستان که فراهم کردن کالاهاى مصرفى توسط بازرگانان ایرانى می باشد و تجار ایرانى باید از این فرصت و از طریق بازاریابى، بازارهاى قزاقستان را برای صادرات بیشتر به دست گیرند.
در حال حاضر ایران بیشتر از 150 شرکت در قزاقستان تأسیس نموده، که به فعالیت بازرگانى و تجارى مشغول هستند و در امر صادرات کالا به قزاقستان نقش مهمی داشته اند.
بیشترین حجم کالای صادراتی ایران به قزاقستان در حدود، 80 درصد مربوط به صادرات سیمان می باشد، اما سهم این میزان در ارزش کل صادرات ایران به این کشور فقط 13 درصد بوده است.
در مورد کالاهای خوراکی تنها 9 درصد در صادرات ایران به قزاقستان نقش داشته اند، اما از لحاظ ارزش 58 درصد از ارزش کل صادرات به این کشور تعلق دارد و 96 درصد از ارزش صادرات به انواع میوه ها اختصاص داشته است.
ایران، کالاهای بسیاری را به کشور قزاقستان صادر کرده و بیشترین تقاضا در بین محصولات به انگور خشک کرده، خرما مضافتی تازه و خشک شده، سیب زمینی، پیاز، موسیر و مواد و مصالحی ( سیمان سفید، رنگها و پلیمر های سنتیتیک) تعلق داشته است.
چه موانعی جهت صادرات به قزاقستان از سوی ایران وجود داد؟
مناسب نبودن شرایط حمل کالا به قزاقستان از جمله بالا بودن هزینه ارسال کانتینر از راه زمین و همچنین صدمه دیدن کالا به هنگام حمل از طریق راه آهن به دلایل فنی، شناخت ناکافی تجار ایرانی از بازار قزاقستان اشاره نمود و اگر مسئولین به برطرف کردن این مشکلات بپردازند، می توان صادرات کالاهای بیشتری را به این کشور افزایش داد.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.