ماله پروانه ای یکی از پرکاربردترین و رایج ترین دستگاه ها برای پیمانکاران، سازنده های ساختمان و افرادی است که قصد عملیات بتن ریزی دارند. این دستگاه که با نام های ماله برقی و ماله موتوری نیز در بازار شناخته می شود، جهت تسطیح، صاف کردن، صیقلی و پرداخت نهایی سطح بتن با مساحت زیاد به کار می رود. که در سه سایز اصلی 60، 90 و 120 در بازار موجود می باشد.
ماله کشی
ماله کشی معمولا به عنوان آخرین مرحله کاری در بتن ریزی شناخته می گردد که بعد از شمشه کشی سطح انجام می گیرد و در حقیقت عمل پرداخت نهایی سطح را انجام می دهد.
انواع ماله پروانه ای
به طور کلی دو نوع متفاوت ماله پروانه وجود دارد: 1- ماله پروانه ای با راهبری از عقب 2- ماله پروانه ای سرنشین دار
ماله پروانه ای با راهبری از عقب
عمومی ترین و پراستفاده ترین نوع ماله پروانه ای است که در کارهای ساختمانی و بتن ریزی در حجم متوسط از آن استفاده می گردد. نیروی محرک دستگاه معمولا توسط یک موتور بنزینی تامین می گردد.
کاربردهای ماله پروانه ای با راهبری از عقب
یک ماله پروانه ای با راهبری از عقب ایده آل چه ویژگی هایی باید داشته باشد:
ماله پروانه ای سرنشین دار
این نوع از دستگاه ها برای سطوح با مساحت زیاد و بتن ریزی های تجاری در حجم های کاری وسیع و با نرخ خروجی بالا مانند فرودگاه ها و نمایشگاه ها که استفاده از ماله پروانه ای با راهبر در آن ها ممکن نبوده و وزن بالای دستگاه جهت صاف کردن سطح موردنیاز بسیار حائز اهیمت است، استفاده می گردد.
ماله پروانه ای سرنشین دار برای اکثر مشتری ها و مصرف کنندگان حرفه ای کاربرد دارد و به دلیل قیمت بالا یک دستگاه معمولی به حساب نمی آید.با این وجود تمامی نکات ایمنی، تمیزکاری و تعمیر و نگهداری در دستگاه های ماله پروانه ای با راهبر و سرنشین دار یکسان است.
یک ماله پروانه ای سرنشین دار خوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد:
اجزای دستگاه ماله پروانه ای
دستگاه های ماله پروانه ای از دو قسمت اصلی تشکیل گردیده است:
قسمت اصلی دستگاه که وظیفه انتقال قدرت از موتور به تیغه ها و نگه داشتن موتور را بر عهده دارد. جنس، دقت و تراز بودن شاسی از عوامل تعیین کننده کیفیت آن می باشد.