بررسی آماری تولید ادویه جات هند در استان های مختلف:
طبق بررسی ها، بازار تجارت جهانی محصولات کشاورزی طبیعی و ارگانیک در سال 2015 مقدار 80 میلیارد دلار برآورد شده است.
این بازار در 14 سال اخیر رشد ترکیبی CAGR دوازده درصدی را به خود دیده است که ادویه جات هندی سهم عالی در این بازار جهانی داشته اند. در سطح جهانی 50.9 میلیون هکتار زمین تحت کشت محصولات طبیعی است.
محصولات کشاورزی با کشت طبیعی:
در حال حاضر و در سطح جهانی محصولات ارگانیک تحت کشت شامل دانه های روغنی اساسی، حبوبات، علوفه، محصولات پروتئینی، زیتون، کاکائو و قهوه هستند. هند در رتبه بندی جهانی جزو 10 کشور اول در مورد زمین های تحت کشت محصولات کشاورزی طبیعی است.
این کشور از سال 2014 به بعد، زمین های تحت کشت محصولات کشاورزی طبیعی را به صورت وسیعی افزایش داده است که کشت ادویه جات هندی یکی از محصولات مهم این دسته است.
آخرین بررسی ها نشان می دهد که در سال 2015، مساحت تحت کشت هندوستان در مورد محصولات طبیعی تقریبا 5.7 میلیون هکتار بوده است.
از این میزان 26 درصد از آن تحت کشت محصولات مختلف محلی است که 1.49 میلیون هکتار را شامل میشود. 74 درصد از آن نیز به تولید محصولات وحشی و جنگلی اختصاص دارد که مقدار مساحت آن 4.22 میلیون هکتار است.
این میزان مساحت تحت کشت ادویه جات هندی از سال 2003 رشد عالی و CAGR هفت درصدی را به خود دیده است که در نوع خود بی نظیر است.
کشت ادویه هند به صورت طبیعی:
بازار تجارت جهانی محصولات طبیعی و به ویژه ادویه جات کشت شده طبیعی روز به روز رشد دارد.
بررسی آمارها نشان می دهد، تجارت ادویه کشت شده و فرآوری شده طبیعی در سطح جهان بین 750 میلیون تا 1 میلیارد دلار است. با این اوصاف، هند که یکی از بزرگ ترین تولید کننده های ادویه در سطح جهانی است، نقش مهمی در تجارت ادویه جهانی دارد که در کنار کشورهایی مانند چین و ویتنام رقابت زیادی دارند.
ادویه جات هندی صادرات عالی دارند و هند علاوه بر تولید کننده بزرگ و مصرف کننده بزرگ جهانی، سهم صادرات ادویه زیادی دارد.
بررسی ها نشان می دهند که تجارت ادویه جهانی به وسیله ادویه های اساسی و اصلی چیلی، زنجبیل و سیر غصب شده است.
تقاضای بالای ادویه های طبیعی در سطح جهانی:
اگر چه تولید محصولات طبیعی ادویه سهم زیادی از محصولات ارگانیک کشاورزی ندارد، اما تقاضای جهانی در مورد استفاده و خرید ادویه طبیعی به صورت بسیار عالی در حال افزایش است.
شرکت های فعال در صنایع غذایی در اروپا و آمریکا میل زیادی به استفاده از ادویه هایی با طعم و مزه منحصر به فرد دارند که در عین حال کشت و تولید آن ها به صورت طبیعی انجام شده باشد.
بررسی ها نشان می دهند، تقاضای جهانی ادویه های کشت شده طبیعی به صورت سالانه با رشد 5 الی 7 درصدی مواجه خواهد بود و سهم زیاد کشورهای اروپایی در مورد این تقاضا مشهود است.
این بازار پرسود در کشورهای اروپایی در مورد ادویه های مختلف و ادویه جات هندی را کشورهای آسیایی جنوب شرقی در دست خواهند داشت.
با افزایش تقاضای محصولات سالم کشاورزی، تجارت ادویه جات، بازار پرسودی را پیش روی خود می بیند و در این بین، پودر ادویه جات مختلف نیز سهم عالی دارند.
ادویه جات هندی معروف و اصلی:
ادویه جات هندی در سطح وسیعی در استان های مختلف آن کشت و تولید می شوند و در این بین، هر کدام از مناطق آن به کشت محصولات ویژه ای اختصاص پیدا کرده است.
قیمت ادویه هندی در مورد محصولات مختلف کشت شده ارگانیک با محصولات کشت شده معمولی تفاوت زیادی دارد.
برای نمونه می توان قیمت پودر زردچوبه تولید شده ارگانیک را 56 درصد بیشتر از محصول معمولی دانست.
این تفاوت زیاد در مورد محصول ارگانیک ادویه پودر چیلی بیش از 100 درصد است و در مورد پودر زنجبیل تفاوت قیمت در حدود 79 درصد است.
هند بزرگ ترین بازار تجارت ادویه در سطح جهانی را در دست دارد و علاوه بر آن، این کشور بزرگ ترین صادر کننده و مصرف کننده ادویه جات هندی است.
در حقیقت، شرایط جغرافیایی و آب و هوایی عالی این کشور است که امکان تولید انواع ادویه و کشت آن را ممکن می سازد.
در 5 سال اخیر، تولید ادویه هندی به صورت زیادی رشد داشته است و سهم تجاری و سودآوری این محصولات نقش مهمی در اقتصاد هند دارد.
محل های کشت محصولات ادویه هندی:
این کشور در حدود 75 گونه از 109 گونه محصولات فهرست شده سازمان International Organization fo Standardization را تولید می کند و همین آمار نشان دهنده تنوع تولید ادویه این کشور است.
تولید کنندگان اصلی ادویه جات هندی استان های آندرا پرادش، راجستان، گجرات و مناطق شمال شرقی کشور هستند.
تنوع محصول کشت شده و تولید شده در سطح کشور هند زیاد است و برای نمونه می توان گفت، آندرا پرادش سهم عالی در تولید چیلی و زردچوبه دارد. استان های راجستان و گجرات تولید دانه ادویه و زنجبیل را برعهده دارند و مناطق شمال شرقی هند و استان های این منطقه زنجبیل، زردچوبه، چیلی و هل درشت را تولید می کنند.
براساس آمار سال 17-2016، مناطق تحت کشت ادویه جات هندی در راجستان 970 هزار هکتار بوده است و این مقدار در مورد آندرا پرادش، گوجارات، کارناتاکا، تامیل نادو، ادیشا و کرالا به ترتیب 267 هزار هکتار، 502 هزار هکتار، 225 هزار هکتار، 107 هزار هکتار، 112 هزار هکتار و 160 هزار هکتار برآورد شده است.
تولید راجستان در این سال در مورد ادویه جات مختلف 937 هزار تن بوده است و این میزان در مورد استان های مذکور به ترتیب 1.05 میلیون تن، 868 هزار تن، 399 هزار تن، 195 هزار تن، 180 هزار تن و 139 هزار تن بوده است.
این در حالی است که مساحت کشت محصولات ادویه در مناطق شمال شرقی هند یعنی استان های هفت گانه اسام، آروناچار پرادش، مانیپور، مگالایا، میزورام، ناگلند و تریپورا 215 هزار هکتار بوده است و تولید ادویه جات هندی آن در سال 16-2015 مقدار 787 هزار تن برآورد شده است.
ادویه جات اساسی کشت شده در هند با آمار کشت:
بررسی آمار سال 17-2016 نشان می دهد که هر کدام از استان های مختلف هند سهم تولید بیشتری در مورد ادویه های اساسی داشته اند.
برای نمونه سهم تولید فلفل کارناتاکا هند 31 هزار تن بوده است که کشت آن در مساحتی بالغ بر 34 هزار هکتار انجام شده است. این مقدار سهم 54 درصدی از تولید کل فلفل هند است.
محصول هل بیشتر در کرالا هند تولید می شود که تولید آن در سال 17-2016 مقدار 15 هزار تن و سهم آن 87 درصد از تولید کل بوده است. چیلی که یکی از مهم ترین و باارزش ترین ادویه جات هندی و کشورهای دیگر است، بیشتر در استان آندرا پرادش کشت می شود که سهم تولید آن نسبت به کل کشور هند 47 درصد و مقدار تولید آن 883 هزار تن در سال مذکور است.
استان های تولید کننده اصلی زنجبیل، زردچوبه، تخم گشنیز، زیره، تخم رازیانه، میخک و جوز هندی نیز به ترتیب اسام با تولید 166 هزار تنی و سهم 15 درصدی، تلانگانا با سهم 24 درصدی و تولید 255 هزار تنی، راجستان با سهم 35 درصدی و تولید 211 هزار تنی، گجرات با سهم 58 درصدی و تولید 284 هزار تنی، گجرات با سهم 70 درصدی و تولید 87 هزار تنی، تامیل نادو با سهم 79 درصدی و تولید 1.2 هزار تنی و کرالا با سهم 98 درصدی و تولید 15 هزار تنی بوده اند.
این ادویه جات هندی مهم ترین و اصلی ترین محصولات ادویه این کشور هستند که در سطح بازار جهانی ارزش تجارت ادویه زیادی دارند.
تجارت جهانی و بازار پرسود ادویه جات:
تجارت جهانی ادویه های مختلف ارزش و قیمت 10 میلیارد دلاری دارد و از این مقدار در حدود 18 درصد در اختیار هند است. سه کشور مطرح در حوزه صادرات ادویه هند، چین و ویتنام هستند. در این بین، کشور ویتنام بازار جهانی صادرات و تجارت ادویه فلفل را در دست دارد.
طی سال 17-2016 مقدار کلی 948 هزار تن ادویه از کشور هند صادر شد که این مقدار نسبت به سال قبل تر رشد 12 درصدی در حجم صادرات داشت. رشد ارزش دلاری صادرات در سال 17-2016 نسبت به سال قبل شش درصد بود.
با این صادرات زیاد ادویه هند، همچنان فرصت های صادرات زیادی برای ادویه جات هندی وجود دارد و بررسیها نشان می دهند در سال های اخیر، رشد ارزش روپیه ای صادرات ادویه هند به صورت سالانه 10 درصد بوده است.