بازاریابی صنعتی یا B2B چیست؟
در صورتی که اهل مسائل و بحث های این چنینی باشید، به خوبی می دانید مفاهیم روی کاغذ ساده هستند، اما کار در عمل کمی پیچ و تاب پیدا می کند. به عنوان مثال، هدف از بازاریابی و مارکتینگ در کل، تسهیل خرید و فروش، ارتقای سود و اموری از این دست است، اما شیوه ی اجرا تفاوت دارد. به عنوان مثال در B2B کاری که انجام شده، تمرکز روی بهره وری و اقتصاد محور بودن روند مارکتینگ صنعتی است.
اجازه دهید کار را با یک تمثیل ادامه دهیم. شما برای خرید یک شی، به مغازه ای مشخص مراجعه می کنید، نحوه ی برخورد مغازه دار، دکور، محل قرار گیری، شرایط بازار و بسیاری دیگر از عوامل جنبی، روی تصمیم گیری شما تأثیردارند و این امکان وجود دارد که با تکیه به یکی از آن ها، انتخابی گران تر از چیزی که مقدور بوده داشته باشید. اصلا شاید که با شخص فروشنده رفیق شوید و چشم بر کاستی های انتخاب خود ببندید.
در خرید و فروش از طریق B2B اما اینگونه نیست. شما وقتی صفحه ی یک سایت که بازاریابی صنعتی را انجام می دهد باز می کنید، انبوه برند و کالایی را مشاهده می کنید که معلوم نیست آدم های پشت آن، چه خصوصیاتی دارند. در واقع شما بر مبنای کیفیت، مقایسه و قیمت کالا یا خدمات انتخاب می کنید و سپس با آن ها آشنا می شوید؛ درست برعکس چیزی که در روند سنتی رخ می دهد.
در نتیجه، خالی از لطف نیست مقدمه را با این مطلب به پایان ببریم که، B2B ها، در واقع، شبکه های اجتماعی از صاحبان صنایع به وجود می آورند، خرید و فروش خدمات و کالا، همکاری، سرمایه گذاری و هر آن چه در صنعت روی می دهد، از طریق آن ها تسهیل می شود.
مزایای بازاریابی صنعتی یا B2B چیست؟
در حالی که ما مشغول گذران زندگی روزمره هستیم، کمپانی هایی مثل GE و IBM روزانه تا شصت میلیون دلار صرف حضور در پلتفرم های B2B می کنند. در واقع بازاریابی B2B در حال حاضر بزرگ ترین مارکت صنعتی دنیا را تشکیل می دهد. نحوه ی عملکرد اما شبیه سایر فعالیت های معمول، از طریق تبلیغ در رادیو و تلویزیون محقق نمی شود، بلکه سودآوری به وسیله عرضه ی کالا پیش چشمان خریداران بالقوه و دست به نقد عملی می شود.
فرض کنید در حال راندن اتومبیل هستید و پشت هم تبلیغ بیاید که فلان کمپانی بهترین تولید کننده ی فولاد است، یا به همان شرکت بزرگ ترین، مدرن ترین و محسورکننده ترین ادوات بسته بندی را می سازد، برایتان تفاوتی ایجاد می کند؟ خیر، اما اگر مدیر خرید یک شرکت بین المللی باشد، با مشاهده ی کالا یا خدمات مورد نیاز ارگان خود، فورا دست به کار می شوید، مذاکرات را آغاز می کنید و به سبک سنگین کردن مسائل می پردازید. به بیان ساده، جنس را باید به خریدارش عرضه کرد، نه فردی که هیچ ارتباطی با آن حوزه ندارد.
در زمان های قدیم که دنیا و کشورها از هم دور تر قرار گرفته بودند، اینگونه نبود که تکنولوژی در یک نقطه ی دنیا باشد، کارگر در کشوری دیگر و عرضه و مارکتینگ در محلی ثالث و شاید رابع انجام شود. اما شرایط امروز به گونه ای رقم خورده که محل قرار گیری شما، آشنایی با اشخاص مختلف و عواملی از این دست، تأثیری بر انتخابتان ندارد، باید بهترین باشید، چه در ارائه ی کیفیت و چه در زمینه ی قیمت. با این مقدمه سراغ بیان دلایل ضروری بودن حضور در B2B ها می رویم.
مطالعه ی این آمار و ارقام نشان می دهد در حال صحبت از مفهومی جدی هستیم که اقتصاد را در مقیاس جهانی دستخوش تغییر قرار داده. به بیان دیگر، اگر تولید کننده ای صنعتی هستید و قصد فروش کالا و خدمات دارید، دیگر نمی توانید در کارخانه و شرکت بنشینید و امید به مراجعه ی خریدار بر مبنای معرفی سینه به سینه یا آگهی روزنامه داشته باشید. امروزه خریداران B2B ها را زیر ذره بین قرار می دهند و رقبا را در کنار هم چیده، نقاط ضعف و قوت هر یک را بررسی می کنند.
به طور کلی، برای مراجعان به B2B ها چهار گروه اصلی معرفی می شود، چه قصد خرید دارید و چه فروش، اگر عضوی از افراد زیر هستید، باید حضور خود در قالب جدید معرفی شده را تقویت کنید.
فواید یا دستاوردهای حضور شما در یک B2B صنعتی هم به شرح زیر خواهد بود:
پاسخ زینگ:
سلام. برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.
پاسخ زینگ:
برای معرفی محصولات و خدمات خود به مشتریان داخلی و خارجی به چند زبان، در بخش B2B (بانک اطلاعات تولید کنندگان و بازرگانان) ثبت نام نمایید.