واردات کالا خواب و رشد کشورها در جهان:
بیایید واردات را بررسی کنیم و ببینیم که کدام کشورها بیشترین واردات را دارند؟ کدام کشور گرانترین را وارد می کند؟ کدام کشور ارزان ترین را وارد می کند؟
و متوجه می شویم که کشورهای همسایه ما آیا گران خریدار هستند یا ارزان خریدار؟ آیا ما باید به دنبال عرضه محصول ارزان باشیم یا گران؟ چند درصد از این بازار به دنبال محصول گران است و چند درصد ارزان؟
گاهی فکر می کنیم که دنیا به دنبال محصول گران است اما بعد متوجه می شویم که برعکس است و دنیا به دنبال وارد کردن محصول ارزان است. اکنون خاورمیانه، کشورهای CIS، ASEAN و منطقه های مختلف دنیا را بر اساس نوع منطقه بررسی می کنیم.
خاورمیانه؛ متشکل از فقط چند کشور است و چون در همسایگی ایران قرار دارند و مورد توجه دنیا هستند و ایران به آنها دسترسی بیشتری دارد، به عنوان یک منطقه خاص آن را تحلیل می کنیم. چه کسانی از نظر ارزش و درصد در خاورمیانه گرانترین خریدارها هستند؟ بیشترین واردکننده ها و صادرکننده ها هستند؟ باید رقبای خودتان را در خاورمیانه بشناسید.
خاورمیانه تلاقی سه قاره است و فرصت های آن به مراتب خیلی خاص تر از فرصت های کشورهای دیگر است. مثلا شما وقتی به مصر کالا می فروشید، فرصت این را دارید که به اکثر کشورهای آفریقای شمالی نیز کالا ارائه کنید. چون در همسایگی هستند.
عربستان به ازای هر واحد تن که صادر می کند، بین 13 الی 14 هزار دلار پول می گیرد. ایران به ازای هر واحد بین 3 الی 5500 هزار دلار پول می گیرد و کشورهای دیگر که به ازای هر واحد تن بین 9700 الی 13 هزار دلار پول می گیرند. در اینجا می فهمیم که همسایگی های ما تا چه نرخی پول دریافت می کنند..
بررسی اسلایدهای دایره ای به ما این فرصت را می دهند که بفهمیم در دنیا چه کسی رشد کرده و چه کسی رشد نکرده است؟
کسی که می خواهد کار تجارت را شروع کند باید این موارد را بداند. چرا؟ چون می خواهد هزینه کند. باید بداند که در چه مسیری قدم می گذارد؟ آیا فرصت رشد دارد یا نه؟
در این اسلایدها اگر دایره ها در زیر نقطه صفر بود، یعنی بازار در حال کوچک تر شدن است. سرمایه گذاری کردن در این بازار بی فایده است. اما هر چه دایره ها به سمت مخالف کشیده شوند یعنی حجم خرید کشورهای دنیا از 5 سال گذشته تا به الان افزایش پیدا کرده است.
یک سال را در نظر می گیریم، اگر دایره های سال بعدی بالاتر بروند یعنی نسبت به سال گذشته پیشرفت داشته است. اگر نمودار کسی پایین باشد یعنی نسبت واردات یا صادرات 5 سال به 1 سال گذشته او منفی بوده است. هرچه بالاتر برود یعنی میزان توانمندی این کشورها در حال افزایش است.
کشورهای دنیا که دایره های 5 ساله آنها بیشتر است یعنی روند رو به رشد ثابتی دارند. اگر 1 ساله بالا است یعنی روند رو به رشد 1 ساله خیلی خوبی دارد ولی با ثبات نیست. اگر 1 ساله با 5 ساله آنها تناسب داشته باشد یک معنا دارد و اگر نداشته باشد معنای جداگانه ای دارد. به این تحلیل تکنیکال می گویند.
نمودار واردات بعضی از کشورهای خاورمیانه منفی بوده است. مانند عربستان، ترکیه. این نشان می دهد که عربستان وارد دنیای رقابت شده و خودش در حال تولید کردن است.
پس نمی توان وارد معامله شد. البته این موضوع را نمی توانیم با روش تکنیکال بفهمیم ولی متوجه می شویم که در عربستان اتفاقی افتاده است پس عربستان نمی تواند کشور خوبی برای صادر کردن این محصول باشد. چون که واردات 5 ساله آن به میزان 30% کاهش پیدا کرده است.
ترکیه نیز 30-% است. در 1 سال گذشته به صفر رسیده و در 5 سال گذشته منفی شده است. این نشان می دهد که ترکیه بازار خوبی ندارد. اما از طرفی کشورهایی مانند عمان، عراق، یمن رشد داشته اند.
عراق در 5 سال گذشته، 40% رشد داشته است. یعنی تقاضاها در حال افزایش است.
اما در اینجا اتفاقی افتاده و جریانی پیش می رود که ما می خواهیم از این جریان اطلاعات دقیق تری به دست آوریم. لبنان، عمان، امارات و اردن کشورهایی هستند که رشد کرده اند. هر چه دایره ها بزرگ تر باشند یعنی میزان رشد بیشتری داشته اند.
مثلا امارات رشد 10% داشته است اما حجم معامله ای که داشته است بالای 30 میلیون دلار بوده است. چون قبلا واردات بیشتری داشته است درصد این عدد کمتر می شود اما حجم زیادی داشته است. ظرفیت بازارهایش بیشتر شده است.
بازار کل دنیا را بررسی کنیم، رو به رشد است. تقاضای خرید برای واردات زیاد شده است. بیشترین رشد از نظر درصدی، برای کشور استرالیاست. ویتنام نیز رشد زیادی داشته است.
چرا کشوری در خاورمیانه مانند عراق در حوزه خرید روتختی باید رو به رشد باشد؟ زیرا در حال توسعه است. در حال هتل سازی و ساخت و ساز هستند. کشور از یک بی ثباتی جنگی به ثبات اقتصادی رسیده است. و در این جریان فرصت بهبود بخشیدن خود را دارد. و این بهبود نیازمند خدمات رفاهی بهتری است.
اطلاعات را جامع، کامل و دقیق به مشتری ارائه کنیم. تا بتوانیم با دید بهتر و متفاوت تر مشتری، سفارش بگیریم و معامله کنیم. کاری که مشاوران شرکت ها انجام می دهند این است که ساعت ها بررسی و تحلیل می کنند تا آمار دقیق تحویل تاجران داده شود تا بدانند در چه بازاری وارد می شوند.
این تحلیل ها می توانند به ما مسیر بدهند، میدان دهد، شرایط را فراهم کند تا بتوانیم یک انتخاب درست برای کار صادراتی خودمان داشته باشیم. بین این انتخاب ها می فهمیم که کدام کالا مناسب است و کدام نیست. آیا درست انتخاب کرده ایم یا خیر؟ دیدگاه ما 4 کشور همسایه نیست بلکه باید کل دنیا باشد. دیدگاه ما، متد و روشی است که به راحتی می توانیم در کل دنیا مطرح باشیم.
همانطور که 25-20 سال پیش چین به هیچ کشوری صادرات نداشت اما امروز به عنوان بزرگ ترین صادرکننده در دنیا مطرح است. اتفاق یا انقلاب خاصی نیفتاده است صرفا مردم کشور کالاها را به کل دنیا عرضه کرده اند. این فرصت بسیار خوبی برای رشد کشورها بود.
ایران نیز می تواند رشد کند. می تواند یک کشور بسیار مستقل از نظر اقتصادی و ثبات مالی در دنیا مطرح باشد. ایران شرایط خیلی خوبی دارد. بین سه قاره قرار دارد. مسافت های زمینی و دریایی بسیار ایده عالی دارد. تنوع کالای بسیار زیادی دارد که هیچ وقت شرایط به بن بست نخواهد رسید.