بسته بندی لوازم التحریر
در محصولات اروپایی سعی شده است تا بسته بندی انواع لوازم التحریر را با ابعاد بزرگ تر طرح صنعتی آن استفاده کرده و در بسته بندی خرد و کلان آن استفاده کنند.در شرایطی که امروزه مشتری ها از قدرت انتخاب بیشتری نسبت به گذشته برخوردار هستن، تمایلی به مشاهده توضیحات مواد تشکیل دهنده هر یک از این محصولات برای مقایسه آنها ندارند.
در عوض بسیاری از مشتری ها به برند و یا بسته بندی محصولات، برا تصمیم گیری درباره این که بهترین محصول کدام اتس، توجه می کنند. دریافت نشانه های درست از محصولات در لحظات حساس انتخاب در بیشتر مواقع مشتری ها را به خرید آنها تشویق می کند. یکی از آن نشانه های مهم و اساسی، بسته بندی محصول است. بسته بندی چهره کالاست و به خریدار جهت می دهد و از همه مهم تر باعث ارزش افزوده در یک محصول شده و سبب ساز اولین ارتباط مشتری با کالاست و تا حد زیادی وظیفه ارائه یک تصویر ذهنی مطلوب از کالا را به عهده دارد.
هر محصول مربوط با لوازم التحریر جدید دارای یک سری مشتری های هدف بوده و شما می توانید با انتخاب نوع درستی از بسته بندی در مدت زمانی کمتر، ارتباط نزدیک تری با آنها برقرار کنید. در این نوع محصولات که مخاطبین اصلی آنها جوانان دانشجویان و کودکان هستند، یک بسته بندی با طراحی جسورانه تر می تواند بهترین انتخاب محصوب شود زیرا اینان به خاطر روحیه شادابی که دارند، نیاز به تنوع را در خود تقویت می کنند.
طراح باید ابتدا تمام اطلاعات لازم درباره طراحی گرافیک محصول، بازار، رقبا، کارفرما و … را به دست آورد. این اطلاعات شامل بودجه، زمان لازم برای انجام و اتمام کار و موضوعات فنی و مقررات قانونی و هاداف طراحی و استراتژی بازاریابی و خصوصیات برجسته محصول است که ان را از بقیه متمایز میک ند. طراح با مطالعات نشریات و گزارش های تخصصی و پرس و جو از مصرف کننده، خرده فروش ها و … به جمع آوری و تحقیق می پردازد. این طراح باید توان تحلیل دقیق خصوصیات فرهنگی کشورها و بازارهای خرد و کلان را داشته و بتواند خود را به جای مصرف کننده قرار بدهد.
طراح بسته بندی باید بداند با توجه به بازار هدف باید تولید شده و ماشینهای موجود در چه شرایطی هستند. همچنین باید توانایی درک این نکته را داشته باشد که بالاترین سرعت مناسب تولید چیست و تناسب آن با تولید سالانه چگونه است. مثلا اگر قرار است. محصولی تولید شود که برای دانش آموزان کاربرد دارد، تولید کننده باید بداند که از 13 میلیون دانش آموز در حالت خوش بینانه فقط 10% آنان به محصول دسترسی خواهند داشت؛ پس تولید بیش از 1/5 میلیون تیراژ اصلا منطقی نیست.
او علاوه بر اینکه باید درکی قوی از حجم و فرم داشته باشد، باید گرافیستی قابل نیز باشد و در مورد تکنواوژی تولید و مواد مورد استفاده در صنعت بسته بندی کاملا آگاه باشد. زیرا این آگاهی باعث ارائه طرح های عملی و اقتصادی و ابتکاری خواهد داشت. مجموعه این نکات در کنار هم باعتث ایجاد یک برند و متعاقب آن ایجاد انگیزه و وفاداری در خریدار می شود.
طراحی گرافیک و بسته بندی لوازم التحریر به چند گروه تقسیم می شود؟
هدف اصلی از تهیه بسته، حفظ و نگهداری خواص محصولات و دسترسی راحت به محتویات داخل است. به علاوه، هر یک از عوامل توزیع و مصرف نیز از بسته بندی انتظاراتی دارند. برای مثال، خرده فروشان به بسته بندی نیاز دارند که به راحتی در معرض دید و نمایش خریداران قرار بگیرد و یا در اندازه های متنوعی باشد تا با قدرت خرید مشتریان گوناگون متناسب باشد.
مصرف کنندگان نیز نوعی از بسته بندی را می پسندند که علاوه بر زیبایی، به راحتی قابل حمل بوده و بتواند در کوتاهترین زمان به محتویات داخل آن دسترسی پیدا کنند.. از دید فنی ساختار بسته بندی شامل موارد متعددی است از جمله: انتخاب ماده بسته بندی، نیازهای مصرف کننده، نیازهای خرده فروش و انبار، الگوی هندسی و فرآیند تولید و ملاحظات لجستیکی و ملاحظات زیست محیطی، کلیه این اطلاعات باید به صورت تفکیک شده از بخش های مختلف سازمان در اختیار طراح یا تیم طراحی گذاشته بشود.
در پایان نیز تیم طراحی باید با استدلال های مشخصی و واقعی ارتباطی منطقی بین گزینه نهایی و نیازمندهای بخش های نختلف برقرار کند. البته صحبت از تعیین نیازها بر خلاف سادگی ظاهری آن به آسانی امکان پذیر نیست. در واقع مهندس یا طراح بسته بندی بایستی در مورد مواد بسته بندی روش های تولید و قوانین مرتبط با محصول و استانداردهای حمل و نقل، اطلاعات فنی و تجربه کافی داشته باشد.
در محصولات مربوط به لوازم التحریر، عمق دانش فنی و صلاحیت طراح یا مهندس بسته بندی خلاقانه در ارتباط با ارزیابی عناصر، حساسیت محصول و مواد بسته بندی قابل تماس مستقیم با محصول اهمیت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد.طراح باید در طراحی بسته بندی لوازم التحریر، آن را به چهار گروه اصلی تقسیم کند: