اگر چه تعداد زیادی از مسائل فناوری مربوط به استفاده از مواد پلاستیکی در بسته بندی مواد غذایی از جمله مشکلاتی هستند که کلا به صنعت بسته بندی مربوط می شوند ولی برخی از مسائل مربوط به طبیعت ماده به کار رفته در بسته بندی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.
موفقیت کاربرد پلاستیک ها در بسته بندی نیاز به همکاری تولیدکنندگان مواد غذایی، سازندگان انواع پلاستیک ها، طراحان ودر نهایت مصرف کنندگان دارد. ملاحظات اقتصادی محدودیت های بیشتری را اعمال می کند، چرا که مصرف کنندگان صرفا به دنبال کیفیت محصول هستند تا بسته بندی آنها.
بسته بندی عبارتند از هنر و علم آماده سازی مواد غذایی برای انبار کردن و در نهایت فروش. بسته بندی باید تا حد امکان ساده و ارزان باشد، ضمن اینکه هدف اولیه بسته بندی یعنی خاصیت حفاظتی و جذابیت را نیز دارا باشد. با عنایت به این که مواد بسته بندی توسط ماشین های مختلف فرآیند می شود، بنابراین خواص دیگری نیز باید داشته باشد که عبارتند از: نرمش، قابلیت پذیرش چاپ، قابلیت استفاده در ماشین های لفاف قابلیت دوخته شدن در حرارت، شکل پذیری به کمک باد یا خلاء و یا فن آوری های حرارتی.
خواص مطلوب دیگری که به ویژه از دیدگاه صنایع غذایی مهم هستند؛ شفافیت، نفوذپذیری یا غیر نفوذ پذیری محصول نسبت به بخار آب و گازهای دی اکسید کربن، اکسیژن و نیتروژن نیازمندی ها و ویژگی های مهم مواد بسته بندی مواد غذایی را می توان به شرح زیر اعلام کرد:
بسته های مواد غذایی حافظ محتویات درون بسته در طی انبار کردن می باشد تا از آلودگی های ایجاد شده توسط مواد خارجی، هجوم حشرات، جوندگان، میکروارگانیرم ها و یا از دست دادن رطوبت و یا جذب رطوبت محفوظ بماند.
بنابراین پوشش بسته بندی مواد غذایی غالباً به این منظور طراحی می شوند تا ماده غذایی را از تباهی، فساد ناشی از تماس با هوا، حرارت، نور و گازهای آلوده کننده محفوظ نمایند.لذا بسته بندی فرآورده های غذایی بیش از جای دادن غذا در یک ظرف مفهوم دارد و آن مسئله همه جانبه است که در برابر عواملی از قبیل:
باید مطابقت و همخوانی داشته باشد بنابراین می توان گفت امروزه صنایع غذایی با محصولات متعدد و مختلف خود کلیه پایه های اساسی بسته بندی را که عبارتند از: نگهداری و حفاظت، بازاریابی و توزیع محصولات بکار میگیرد.
در اوایل هدف بسته بندی مواد غذایی نگهداری محصولات غذایی فصلی بود اما با رشد جوامع این ضرورت احساس گردید تا محصولاتی که در یک منطقه خاص تولدی می شود جهت استفاده به منطقه دیگر انتقال یابد و این هنر بسته بندی بود که امکان حفاظت و نگهداری محصول را در این پروسه انتقال از محلی به محل دیگر فراهم آورد.
تکنولوژی بسته بندی نه تنها توانست طول عمر، ماده غذایی را افزایش دهد بلکه این امکان را به وجود آورد که در کشوری نظیر آمریکا 4% مردم آن بتوانند با فعالیت خود نه تنها غذای همه مردم این کشور را تامین کنند بلکه مقادیر مشابهی از محصولات را به خارج صادر نمایند.
محصولات غذایی جهت توزیع ضروری است که دارای مشخصات و برچسب لازم باشند. طرح، شکل و فرم بسته مهم بوده و با استفاده از مواد، شکل ها، کلمات، تصاویر چاپ شده بسته با مصرف کننده ارتباط برقرار نموده و در حقیقت بسته بندی به عنوان آخرین حلقه زنجیره ارتباطات فروش، خدمت می نماید.به همین دلیل امروزه، از بسته بندی به عنوان یک فروشنده بی صدا یاد می کنند و به تعبیر دیگر بسته بندی ابزار بازاریابی را به وجود می آورد که این خود در افزایش سطح فروش محصولات غذایی بسیار مفید است.
به طور کلی امروزه یکی از مسائل روز بسته بندی مواد غذایی بسته های راحت، که سهولت مصرف داشته باشند، می باشد. به طور مثال استفاده زا بطری های پلاستیکی قابل فشردن برای بسته بندی سس، کچاپ بوده است. این بطری ها خواص ممانعت کنندگی بسیار خوبی به ویژه نسبت به نفوذپذیری اکسیژن دارند.پاره ای از خواست های مصرف کننده که با توجه به آنها در امر بسته بندی مواد غذایی موجب ایجاد راحتی مصرف در محصول تولیدی خواهد بود عبارتند از:
موارد ذیل در حد وسیعی برای بسته بندی مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد:
اغلب موارد فوق سال ها است که استفاده می شود و در این مدت مشکل عمده در بسته بندی مواد غذایی به وجود نیامده. روش قدیمی حمل چای در صندوق های چوبی دیگر مورد استفاده نیست و در مقابل استفاده از سرامیک لعابدار نسبت به ظروف فلزی مانند سرب، کادمیوم باعث کاهش آلودگی می گردد. از طرف دیگر پلاستیک ها که امتیازات زیادی به عنوان مواد جدید بسته بندی دارند، مواد غذایی را در تماس با گستره وسیع از مواد مختلف شیمیایی قرار دهند که قبلاً تجربه شده بودند.