اولین چیزی که هر مصرف کننده ای در مواجه با هر کالایی می بیند بسته بندی آن است. میزان رقابت در بازار روزبه روز بیشتر می شود و کسب وکارها به خلاقیت زیادی نیاز دارند تا بتوانند توجه مصرف کننده ها را جلب کنند و در چشم آن ها باارزش به نظر بیایند.
بسته بندی یکی از ابزار مهم برای مارکتینگ یک کالا است که کمک می کند تا با مصرف کننده ها ارتباط برقرار کنید و روی تصمیم و رفتارشان تأثیر بگذارید. اولین چیزی که در هر کالایی دیده می شود، بسته بندی است که می تواند پیام برند شمارا ارائه دهد و نشان دهد که چرا این کالا از بقیه محصولات مشابه بهتر است.
به همین دلیل کسب وکارهای موفق توجه به خصوص روی ساختن جذاب ترین، خاص ترین و در چشم ترین بسته بندی برای هر محصولی می کنند. شما هم بعد از خواندن این مقاله و فهمیدن تأثیری که بسته بندی روی رفتار مصرف کننده ها می گذارد به همین نتیجه می رسید.
تأثیر بسته بندی بر افزایش فروش
در میان هزاران محصول مشابه روی طبقات سوپرمارکت ها هر شخص جلوی یک محصول به خصوص می ایستد تنها به خاطر اینکه توجه اش به بسته بندی جلب شده است. افرادی که تابه حال از محصول شما چیزی نشنیده اند اولین تصویری که از برند شما دریافت می کنند بسته بندی آن است. این اولین تصویر دریافتی چیزی نیست که شما بتوانید از ذهن خریداران پاک کنید.
بعضی از مردم بر اساس تصویری که یک محصول خوب و بد در ذهنشان دارند خرید می کنند و بعضی دیگر که باعجله به سوپرمارکت آمده اند همان جا باید بر اساس اولین تصاویری که دریافت می کنند انتخاب کنند که چه کالایی بهتر است. درهرصورت در اولین برخورد، تصویری که برند شما از خودش با بسته بندی ارائه می دهد می تواند باعث شود کالا در دسته بندی عالی، متوسط یا بد قرار بگیرد.
تأثیرات مهم نوع بسته بندی بر افزایش فروش
دلایل زیادی وجود دارند که چرا بسته بندی می تواند مشتری ها را جذب کند. مواردی مثل رنگ ها، تصاویر، تایپوگرافی، نوع چاپ و طراحی می توانند خریداران را جذب کنند. به همین دلیل مردم هنگام خرید ممکن است کالایی را بخرند که اصلا به آن نیازی نداشتند یا به فکر خریدش نبودند.
به عنوان مثال محصولاتی که رنگ بندی زیبایی دارند، در محفظه ی خاصی بسته بندی شده اند و نوشته های جالبی رویشان چاپ شده است توجه بیشتری نسبت به یک بسته بندی معمولی جذب می کنند. این موارد روی یک بسته بندی به این هدف قرار داده می شوند که مردم را وادار کنند به کالا نگاه کنند و بعد به اهمیت آن فکر کنند که درنهایت می تواند باعث فروش بیشتر شود.
چگونه بسته بندی باعث افزایش تمایل افراد به خرید می شود؟
بسته بندی می تواند باعث به وجود آمدن یک نیاز ناگهانی برای خرید کالاهایی شود که ممکن است حتی خریداران به آن نیازی هم نداشته باشند. احتمالا بچه هایی را دیده اید که ناگهان مغازه را روی سرشان می گذارند چون یک اسباب بازی معمولی که در یک بسته بندی بزرگ و رنگارنگ هست را می خواهند.
یا ممکن است خودتان برای خرید یک پاکت شیر به سوپرمارکت رفته باشید و با اقلام دیگری برگشته باشید.
همه ی این موارد مثال هایی از نیاز ناگهانی برای خرید یک کالا است که توسط بسته بندی ایجاد می شود.گاهی اوقات بسته بندی یک محصول آن قدر جذاب و دوست داشتنی است که شخص فقط برای این محصول را می خرد که بتوانند آن را به اعضای خانواده نشان دهد.
یک بسته بندی جذاب روی قفسه ی سوپرمارکت باعث به وجود آمدن یک جاذبه ی مبهم در مصرف کننده می شود. یک بسته بندی خوب باعث ایجاد توقع از خوب بودن محصول می شود. درست مثل یک تیزر یا پیش پرده از یک فیلم که باعث می شود مردم فکر کنند قرار است فیلم جالبی از آب دربیاید، بسته بندی هم همین کار را می کند.
یک بسته بندی عالی و هوشمندانه باعث می شود این باور در مردم به وجود بیاید که محصول هم قرار است کیفیت بالایی داشته باشد. انسان ها معمولا تمایل دارند تا بفهمند حدس هایشان درست است یا نه و به همین خاطر حتما کالا را یک بار هم که شده خریداری می کنند. اینجاست که کیفیت خود محصول به کار می آید و اگر کالای داخل به اندازه ی بسته بندی بیرون خوب باشد باعث جذب مشتری ثابت می شود. نقطه ی شروع تمام این مراحل یک بسته بندی خوب است.
بعضی از کسب وکارها مواردی را به بسته بندی هایشان اضافه می کنند که به ایجاد ارتباط احساسی بین کالا و خریدار کمک می کند. به عنوان مثال یک خانم باردار کالایی مرتبط به لوازم بچه را به این علت می خرد که نوشته یا عکس روی آن احساسات مادرانه ی او را برانگیزد. این نوشته ها می توانند چیزی مثل «بهترین را برای کودک خود انتخاب کنید» یا «انتخاب بهترین مادران دنیا» باشد.
مردم روی احساساتشان زیاد فکر نمی کنند. خریداران ممکن است یک کالای بسیار گران قیمت را بدون اینکه حتی اهمیتی به قیمتش بدهند خریداری کنند فقط به خاطر اینکه یک حس قدیمی یا خوشایند را در آن ها برانگیخته است. کمپانی های بزرگ دنیا از این حقه به بهترین شکل استفاده می کنند تا با استفاده از بسته بندی احساست مخاطب هایشان را درگیر کنند.
بسته بندی باید منطبق با نیازهای فوری خریدار باشد
تابه حال برایتان اتفاق افتاده است که بسیار تشنه یا گرسنه بودید و بعد محصولی دیدید که تشنگی و گرسنگی شمارا چند برابر کرد؟ در این موارد شما مجبور می شوید سریعا آن محصول را خریداری کنید تا تشنگی یا گرسنگی تان برطرف شود بدون اینکه به قیمت یا برندش اهمیتی بدهید. این مسئله همان منطبق بودن با نیازهای خریدار است. این مورد بیشتر مناسب محصولاتی است که قیمت زیادی ندارند و مردم برای برطرف کردن سریع نیازهایشان آن ها را خریداری می کنند. بسته بندی مناسب نکته ی مهمی درفروش این نوع محصولات است.
آمار نشان می دهد که 60 تا 70 درصد تصمیم مردم برای خرید در داخل سوپرمارکت ها صورت می گیرد. شاید از قبل به این فکر کنند که چه کالاهای به خصوص را می خواهند بخرند اما بیشتر آن ها از قبل به برند مشخصی فکر نمی کنند. این تصمیم نهایی کاملا به تصویری که یک کالا می تواند در ذهن خریدار به جا بگذارد بستگی دارد.
تصویری که یک کالا می تواند در ذهن خریداران بسازد بیشتر از هر چیزی به بسته بندی آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر شخصی به دنبال یک کالای لوکس است، احتمالا کالایی را می خرد که بسته بندی اش شبیه به یک کالای لوکس است. محصولاتی که جنس بسته بندی مرغوبی دارد، از فونت های طلایی و نقره ای استفاده می کنند و از رنگ هایی مثل سفید یا سیاه برای بسته بندی استفاده می کنند بیشتر لوکس به نظر می آیند. پس رنگ ها، شکل ها، فونت و دیگر موارد یک بسته بندی می تواند روی تصمیم نهایی یک خریدار تأثیر بزارند.