اکثر مردم از اینکه شاهد به پایان رسیدن سال 2020 باشند، خوشحال خواهند بود، اما در این میان خطوط کشتیرانی کانتینری به خوشی از سالی یاد می کنند که در آن تمامی پارامتر های مهم مانند نرخ های کرایه حمل، سودآوری و قیمت های سهام اوج گرفتند.
Drewry در آخرین تحلیل بازار کانتینری در سال 2020 نوشت: روایت از بازار کانتینری از زمان آغاز اپیدمی تا الان خیلی متفاوت است. 9 ماه قبل، صحبت از اُفت دورقمی تقاضا، ضرر مالی هنگفت، تعلیق سرویس ها، روند کاهشی سفارش ساخت شناور و کنسل کردن سفر ها به گوش می رسید و ذهن فعالان بازار درگیر پاسخ به این سوال بود که آیا با توجه به شرایط پیشِ رو رویدادی مانند ورشکستگی هانجین در حال رخ دادن است؟!
اما زمان به سرعت گذشت و در حال حاضر تصویر بازار کانتینری که شاهد آن هستیم، به این شکل است؛ سرازیر شدن کارگو در بسیاری از مسیر های تجاری از آسیا، کمبود کانتینر برای پاسخگویی به این حجم از تقاضا، صعود چشمگیر نرخ های کرایه حمل، رونق دوباره بازارِ سفارش ساخت و رشد سودآوری خطوط به بالاترین سطح در مقایسه با سال های گذشته.
در ادامه این گزارش آمده است: در ابتدای 2020، پیش بینی شده بود که جابه جایی سالانه کانتینر در بنادر اُفت 7.3 درصدی را تجربه کند، اما در حال حاضر و با توجه به تغییر ملموس شرایط، برآورد ها حکایت از آن دارد که این رقم از 2.1 درصد فراتر نخواهد رفت. همچنین جهش نرخ های کرایه حملِ فوری در سه ماهه چهارم 2020 سبب شد تا میانگین سطوح نرخ کرایه حمل شیب صعودی را طی کند.
آنچه مسلم است اینکه، تأثیر نرخ های کرایه حمل رایجِ فوری بر نرخ های قرارداد آتی، رشد پیش بینی شده تقاضای کارگو، کمبود تجهیزات کانتینری و نظم تجاری خطوط، چهار محرک وابسته به هم در پساپرده پیش بینی نرخ های کرایه حمل در 2021 به شمارمی آیند.