یکی از بازارهای هدف و رو به گسترش چاپ دیجیتال در آینده، صنایع بسته بندی و چاپ روی لیبل و لفاف های مختلف است.چاپ دیجیتال در بسته بندی انعطاف پذیر کاربرد خود را دارد. هزینه پایین و تولید آنلاین بسته بندی انعطاف پذیر، دو هدف مورد توجه بخش های تحقیق و توسعه شرکت های تولیدکننده تجهیزات چاپ دیجیتال است. علاوه بر این، کسب رضایت مشتری های که سفارشات کم تیراژ دارند از دیگر موضوعات موردتوجه در این عرصه است.
چاپ دیجیتال در این عرصه از خصوصیات مثبتی نظیر کوتاه بودن زمان آماده سازی برای چاپ، تولید مقرون به صرفه تر و بی نیازی از پلیت برخوردار است ولی ازآنجایی که چاپ روی بسته های انعطاف پذیر نسبت به چاپ روی بسته های معمولی فرایند پیچیده تری دارد، استفاده از چاپ دیجیتال در این زمینه هنوز مرسوم نشده است.
برای مشتریانی که به دنبال چاپ دیجیتال کم تیراژ هستند، در مواردی از قبیل چاپ اطلاعات متغیر، تولید نمونه چاپی برای محک زدن بازار، الزامات امنیتی برای جلوگیری از تقلب و کپی کاری در بسته بندی و رساندن سریع محصول به بازار از امتیازات این شیوه ها است.هر کاری که طراحی می شود، اول از همه باید یک نمونه برای مشتری چاپ و ساخته شود تا مشتری آن را تائید کند.
که این امر وابسته به امثال دستگاه های هم چون پرینتر رنگی و یا دستگاه پلاتر دارد. اگر ابعاد کار در دستگاه پرینتر رنگی جا گیرد آن را با پرینتر رنگی چاپ کرده و بعد ساخته و به مشتری نشان می دهیم و اگر ابعادش بزرگ باشد که دستگاه پرینتر رنگی قابل به چاپ آن نباشد آن را با دستگاه پلاتر چاپ می نماییم و کار را ساخته و کار آماده شده را به مشتری تحویل می دهیم.که این امر موجب می شود که مشتری هم محصول پایانی خود را ببیند و طرفی دیگر باعث ایجاد حس اعتماد بین مشتری و فروشنده شود.
محصولاتی که با دستگاه دیجیتال می شود ساخت ازجمله
در چاپ دیجیتال یک نقطه شروع داریم ولی نقطه پایانی وجود ندارد که بستگی به خلاقیت و استعداد فروشنده دارد که چه محصولی تولید و روانه بازار نماید که باب میل مشتری باشد.یکی از مزایای چاپ دیجیتال این است که زمان تحویل کار سریع تر و با دقت بیشتری انجام می شود و چاپ باکیفیت بالایی صورت می گیرد.
نقش چاپ دیجیتال در صنایع دستی
بسته بندی، یکی از مشکلات جدی صنایع دستی است که موجب شده گردشگران، رغبت چندانی به خرید صنایع دستی به عنوان هدیه یا سوغات نداشته باشند؛ مشکلی که هنوز تدبیری برای آن در نظر گرفته نشده است. بسیاری از مواقع زمانی که یک گردشگر خارجی برای تهیه صنایع دستی ایران به فروشگاه های عرضه آثار هنری دست ساز مراجعه می کند، باوجود تمایل فراوان به خرید این قبیل آثار با مشکل کمبود بسته بندی مناسب روبه رو می شود، بسته بندی که در عین زیبایی کیفیت لازم را برای حمل کالا داشته باشد. همین امر شاید یکی از نقاط ضعف صنایع دستی ایران باشد که مردم آن را برای هدیه دادن نامناسب می دانند.
در بازار هنرهای دستی ایران، باوجود اینکه کالاهای نفیس تولید می شود اما نحوه عرضه این کالاها مناسب نیست. کالاهای دستی به صورت تک جعبه به فروشگاه های عرضه کننده توزیع نمی شود بلکه نحوه توزیع و پخش به صورت عمده است.
تولیدکنندگان صنایع دستی در ایران باید توجه کنند تهیه بسته بندی نفیس برای صنایع دستی ایرانی که صنعتی ارزشمند است، هزینه اضافی به شمار نمی رود بلکه درواقع نوعی ارزش افزوده برای فروش کالا محسوب می شود. بسته بندی سبب جذب مشتری و فروش کالا می شود درحالی که تهیه این بسته بندی ها هزینه چندانی ندارد و به طور میانگین یک جعبه نفیس با سایز متوسط بین 10 تا 12 هزار تومان هزینه تمام شده دارد درحالی که رعایت این نکته ساده کالا را چشم نوازتر می کند و بر فروش آن می افزاید اما با این وجود بسیاری از هنرمندان صنایع دستی بسته بندی مناسب را هزینه اضافه می دانند.