در چاپ از رو، اول رنگ زرد، دوم رنگ قرمز، سوم رنگ آبى، چهارم رنگ مشکى مى باشد و مى توانیم رنگ هاى اکلیلى نیز چاپ کنیم، مثل رنگ طلایى، نقره اى و مسى.
اگر بخواهیم چاپ از پشت انجام دهیم، رنگ اول مشکى، دوم آبى، سوم قرمز، چهارم زرد و پنجم سفید گچى قرار مى دهیم و باز اگر بخواهیم رنگ هاى طلایى، نقره اى چاپ بکنیم، رنگ سفىد گچى را در آخر چاپ مى کنیم، چون معمولا براى ترکیبى از چهار رنگ اصلى استفاده مى شود که عبارت است از زرد، ماژنتا، سایان و مشکى.
به طور کلى اگر قطر سیلندر رنگ اول، 150 میلى متر باشد سیلندر دوم هم باید 150 میلى متر باشد یا اینکه 01/0 میلی متر بزرگ تر باشد که حالت کشش فویل یا کاغذى که در ماشىن چاپ مى شود حفظ شود.
در یک کار چهار رنگ، وقتى قطر سیلندر اول 150 میلى متر باشد نسبت افزایش قطر سیلندرهاى بعدى به شرح زیر مناسب خواهد بود:
موارد ایمنى
باید به اپراتورهاى ماشین آموزش داده شود که در موقع قرار دادن سیلندر چاپ در ماشین ساعت و یا انگشتر در دست نداشته باشند و به طورکلى دقت کنند که جنس سختى به سطح سیلندر فشار وارد نکند، چون سیلندر از جنس مس مى باشد در برابر صدمات فیزیکى حساس بوده و مى بایستى مراقبت ویژه در جهت جلوگیرى از زخمى شدن سیلندر به کار گرفته شود.
از نکات دیگرى که باید در نظر داشت این است که بعد از اتمام ساعتکار، پس از آنکه مرکب چاپ برگشت داده شد، بایستى تانک هاى سیلندر را به وسیله حلال هاى مورد استفاده در مرکب، به وسیلهٔ پارچه اى که پُرز ندهد، تمىیز کرد، به طورى که در گودى هاى ترام هاى سیلندر، مرکب باقى نمانده باشد.
کپى
در سیستم هلیوگراور همیشه از فیلم پوزتیو استفاده مى شود که پس از مونتاژ آن روى سیلندر کپى مى کنند. گفتنى است که در سیستم هلیوگراور باید همیشه فیلم ها یک تکه باشند و نمى توان مثل افست، فرم مونتاژ شده از قطعات مختلف را استفاده کرد. زیرا همان تکه هاى فیلم، روى سیلندر خط مى اندازد. به همین منظور فیلم هاى کارهاى کوچک مثل تمبر همه روى یک فیلم در کنار هم به وسیلهٔ ماشین تکثیر مى شوند و یک فیلم یک پارچهٔ پوزتیو به دست مى آید.
روش هاى تهیه سیلندر در چاپ هلیوگراور
دو روش تهیهٔ سیلندر وجود دارد: یکى مستقیم و دیگرى غیرمستقیم. روش اول امروزه رواج بیشترى دارد و هنوز هم از روش دوم در موارد خاصى استفاده مى شود. در زیر به طور مختصر مراحل انجام کار در هر یک از روش هاى زیر شرح داده مى شود: