اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قطعات دستگاه تراش

آشنایی با قطعات دستگاه تراش می تواند یکی از اصلی ترین و مهم ترین وظایف تکنسین دستگاه باشد. امروزه تراشکاری می تواند منبع کسب درآمد خوبی باشد و به همین دلیل در اغلب کارخانه ها شاهد استفاده از این دستگاه ها هستیم.

این دستگاه ها می توانند جزئی ترین قطعات تا پیشرفته تری قطعات را با بهترین کیفیت ممکن تراش دهند. به همین دلیل است که شرکت های فعال در حوزه تراشکاری مهم ترین فاکتور را استخدام تکنسین و اپراتور دستگاه تراش می دانند.

الکتروموتور به عنوان یکی از مهم ترین قطعات دستگاه تراش

انجام هر کاری، نیاز به یک نیروی محرکه دارد و در مورد دستگاه های تراش هم این نیرو توسط الکتروموتور تأمین می شود. در حقیقت از الکتروموتورها به عنوان عامل اصلی حرکت دورانی سه نظام یاد می شود و در این دستگاه ها از موتورهای سه فاز استفاده می شود. سیستم های مختلفی برای انتقال حرکت الکتروموتور به سایر قطعات دستگاه تراش وجود دارد، اما رایج ترین آنها در بازار مکانیزم چرخ تسمه به داخل جعبه دنده اصلی است.

جعبه دنده اصلی

حرکت دورانی تولید شده در الکتروموتور باید با توجه به نوع مواد برشی و قطعه کار کنترل شود و با سرعت های مختلفی بچرخد. به عنوان مثال، سرعت مورد نیاز برای برش آلومینیوم بسیار متفاوت از سرعت مورد نیاز برای تراش دادن استنلس استیل یا فولاد کربن است. جعبه دنده یا گیربکس وظیفه کنترل سرعت الکتروموتور قبل از رسیدن آن به سایر قطعات دستگاه تراش را برعهده دارد. شما می توانید با توجه به جنس قطعه کار، تعداد چرخ دنده های متفاوتی از این گیربکس را درگیر کنید و در نتیجه سرعت چرخش دستگاه را هم مشخص کنید.

محور اصلی دستگاه تراش

سرعت و نیرو محرکه تولید شده در الکتروموتور را به یک گیربکس هدایت کردیم و در آنجا مشخص شد که ما به چه سرعتی نیاز داریم. حالا این سرعت باید توسط یک محور انتقال داده شود. محور به عنوان پل ارتباطی بین جعبه دنده اصلی و قسمت 3 نظام شناخته می شود. البته ما در این جا صرفاً از سه نظام نام می بریم، اما نمونه های چهار نظام و حتی صفحه نظام هم داریم که از مهم ترین قطعات دستگاه تراش برای نگهداری نمونه کار و چرخاندن آن است.

قطعات نگهدارنده نمونه کار

قطعات نگهدارنده نمونه کار یا سه نظام و چهارنظام، از جمله تجهیزاتی هستند که وظیفه آنها نگه داشتن قطعه کار و چرخاندن آن است. نظام بر روی محور اصلی قرار می گیرد و قطعه کار را کامل هم مرکز با محور اصلی نگه می دارد. باز و بسته شدن سه نظام با استفاده از آچار مخصوص انجام می شود، اما در دستگاه های مدرن امروزی این آثار از بین رفته و سیستم های دستی و کامپیوتری جدیدتری جایگزین آن شدند. ذکر این نکته ضروری است که وجود سه نظام برای کار سایر قطعات دستگاه تراش ضروری است.

قطعات دستگاه تراش - قوطی حرکت

شاید استفاده از لفظ قوطی حرکت یا نگهدارنده ساپورت برای قسمتی با این حجم چندان جذاب نباشد، اما تا حدود زیادی حرکات طولی و عرضی ابزار را کنترل می کنند. قوطی حرکت در دستگاه های قدیمی به صورت دستی کنترل می شود، اما امروزه در دستگاه های پیشرفته و مدرن مانند دستگاه تراش CNC، از سیستم های کنترلی استفاده می شود که نقش مهمی در کیفیت کار دستگاه دارند.

شما در قوطی حرکت با ابزارهایی مانند سوپرت طولی، سوپرت عرضی، سوپرت فوقانی و ابزار گیر مواجه هستید.در این مجموعه از سوپرت طولی برای حرکت ابزار کار در راستای طول زین دستگاه استفاده می شود. این در حالی است که سوپرت عرضی برای حرکت ابزار در عرض دستگاه و از ابزار گیر برای بستن ابزار تراشکاری استفاده می شود

قسمت مرغک

قسمت مرغک یک ابزار و قطعه حرکتی در سمت راست دستگاه تراش است که محل قرار گیری آن روی راهنماهای منشوری و تخته این دستگاه است. این دستگاه کاملاً با مرکز سه نظام در یک راستا قرار می گیرد و کاربرد اصلی آن برای تراشکاری قطعات بلند و همچنین سوراخکاری روی قطعات است.

سیستم خنک کننده

کار دستگاههای تراشکاری بر مبنای برش دادن نمونه با استفاده از سرعت زیاد است. سرعت زیاد و تماس ابزار برشی با نمونه کار باعث می شود که دمای بسیار زیادی به وجود بیاید. این دما اگر کنترل نشود، بدون شک به قطعات دستگاه تراش صدمه میزند.

به همین دلیل برای این دستگاه ها از سیستم خنک کننده استفاده می شود که در آن یک مخزن و یک پمپ استفاده شده است. معمولاً در این مخزن ها از آب صابون به عنوان سیستم خنک کننده استفاده می شود که بعد از ریخته شدن روی ابزار به داخل سینی ریخته شده و مجدداً به داخل مخزن برمی گردد.

قطعات دستگاه تراش - تابلو برق

همانطور که دیدید قطعات دستگاه تراش شامل تجهیزات الکتریکی هستند که طبیعتاً برای آنها نیاز به استفاده از فیوز و کنتاکتور است. تابلو برق یک سیستم الکتریکی است که در پشت جعبه دنده اصلی قرار می گیرند و وظیفه آن کنترل همه فیوزها و شرایط الکتریکی دستگاه است.

صفحه کنترل

صفحه کنترل دستگاه تراش یک تابلو چند قسمتی است که در آن چندین دکمه و چند چراغ به کار گرفته شده است. وجود دکمه خاموش و روشن در دو حالت صفر و یک برای قطع و وصل برق، سیستم های تنظیم کننده سرعت، سیستم های هشدار دهنده، سیستم های فعال کننده پمپ مایع خنک کننده، سیستم توقف اضطراری الکتروموتور از جمله مهم ترین قسمت های صفحه کنترل هستند.

اهرم کلاچ یا اهرم راه انداز

همانطور که شما در یک خودرو برای کنترل سرعت و همچنین کنترل راه اندازی خودرو نیاز به کلاچ دارید، در بین قطعات دستگاه تراش هم یک ابزار تحت عنوان اهرم کلاچ یا اهرم راه انداز وجود دارد. زمانی که شما الکتروموتور را روشن می کنید، کلاچ دستگاه در حالت خلاص قرار دارد و درگیر نیست.

برای راه اندازی نیاز دارید که کلاچ دستگاه را درگیر کنید تا دستگاه به آرامی حرکت کند. این ابزار تأثیری در سرعت چرخش دستگاه ندارد و سرعت آن توسط گیربکس مشخص می شود. اما فعال یا غیر فعال کردن دستگاه به ابزار اهرم کلاچ بستگی دارد.

در نهایت باید به این نکته اشاره کنیم که هر کدام از قطعات دستگاه تراش وظیفه مشخص و از پیش تعیین شده دارد که نحوه نگهداری از آنها تا حدود زیادی می تواند کیفیت کار دستگاه را مشخص کند. در این دستگاه ها قطعات مختلفی مانند مخزن روغن قوطی حرکت یا مخزن روغن جعبه دنده پیشروی وجود دارد که شما قبل از راه اندازی دستگاه باید وضعیت آنها را کنترل کنید. به همین دلیل توجه داشتن به جز به جز قطعات می تواند طول عمر دستگاه شما را بالا ببرند و از طرف دیگر کیفیت تراشکاری شما را هم بهبود ببخشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>