موارد ذکر شده در این مقاله، بخشی از آیین نامه حمل و مهار ایمن بار برای وسایل نقلیه باربری جاده ای می باشد که توسط معاونت آموزش، تحقیقات و فناوری وزارت راه و ترابری تدوین و ابلاغ شده است و کلیه رانندگان زینگ موظف به اجرای صحیح این موارد می باشند.
ملاحظات هنگام بارگیری:
- رانندگان زینگ باید دقیقاً از نوع کالا و نحوه بارگیری آن روی تریلر آگاه باشند.
- راننده و کمک راننده باید هنگام جابه جایی بار و قرار گرفتن آن روی وسیله نقلیه درمحل امنی مستقر شوند و زمانی که عملیات بارگیری توسط لیفتراک یا جرثقیل به اتمام رسید، شروع به مهار بار کنند.
ملاحظات هنگام تخلیه بار:
- زمانی که تریلر در محل تخلیه قرار گرفت، راننده باید تمام بار را بازبینی کند و برای باز کردن تسمه ها و اتصالات، از ایمنی آن اطمینان حاصل کند.
- چنانچه بار برای باز کردن تسمه و اتصالات در شرایط مناسبی قرار نداشته باشد، به عنوان مثال منحرف شده باشد، صدمه دیده باشد یا قید افقی مناسبی نداشته باشد، پیش از باز کردن اتصالات باید تدابیری برای تخلیه ایمن بار اندیشید.
- چنانچه بار برای باز کردن اتصالات ایمن نباشد، می توان از یک لیفتراک یا جرثقیل برای مهارکردن آن هنگام بازکردن اتصالات استفاده نمود. البته راننده و کمک راننده باید هنگام تخلیه بار در محل مناسبی قرار گیرند.
رانندگان زینگ، باید تغییرات ناشی از نوع بار را بر روی وسیله نقلیه به لحاظ وزن، شکل، اندازه، توزیع وزنی و حجمی که ثبات، حرکت و ترمز گرفتن وسیله نقلیه را تحت تأثیر قرار می دهند، مد نظر داشته باشند و بعد از طی حداکثر 80 کیلومتر از مسیر و به طور متناوب، بار و سیستم مهار آن را مورد بازبینی قرار داده و در صورت لزوم مجدداً سیستم مهار بار را تنظیم کنند و از عدم انحراف بار در مسیر باقیمانده مطمئن شوند.
در رابطه با میزان بررسی سیستم مهار در طول سفر رانندهی زینگ باید موارد زیر را رعایت کند:
- راننده باید با مشخصات بار و تعداد دفعات چک کردن آن در طول سفر آشنا باشد.
- بار باید پیش از حرکت کنترل شود.
- انحراف و نشست بار در طول سفر بندها را شل خواهد کرد، بنابراین باید طی سفر نیز بار و بندها مرتباً کنترل شوند.
- هنگام توقف در طی راه و حرکت مجدد، بار باید کنترل شود.
- بعد از ترمزهای شدید و ناگهانی نیز بار و بندها باید کنترل شوند.